Video games in language learning : the way to the next level of language competence?
Vaikka videopelit ilmiönä ovat olleet osa kulttuuriamme jo useiden vuosikymmenten ajan, niihin liittyvää tutkimusta on tehty varsin vähän. Lisäksi suurin osa olemassa olevasta, oppimiseen liittyvästä tutkimuksesta keskittyy teoriaan käytännön ilmiöiden tutkimisen sijaan. Varsinkin kielten oppimista käsittelevä tutkimus on vielä puutteellista. Videopelit mediana ovat kehittyneet paljon erityisesti 2000-luvulla ja niiden mahdollisuudet opetuksessa yleisesti tulisi kuitenkin selvittää.
Tämän tutkielman lähtökohtana on tutkia yläkouluoppilaiden videopelaamisen määrän vaikutusta heidän englannin kielen taitoonsa, sekä eroja eri videopelityyppien pelaajien englannin taidossa. Tutkielmassa kielitaidon merkkinä käytetään englannin kielen kouluarvosanaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselytutkimuksella, joka teetettiin kahdelle yläkoululuokalle keväällä 2014. Tutkielmaan osallistuneet ryhmät olivat yläkoulun 8. ja 9. luokalla ja he olivat opiskelleet englantia 6-7 vuoden ajan. Kyselyyn vastasi yhteensä 31 henkilöä. Tutkimuskysymykset koskivat oppilaiden harrastustottumuksia, erityisesti heidän videopelitottumuksiaan.
Kyselyn pienestä otannasta johtuen tutkimuksen tulokset eivät ole tilastollisesti merkitseviä. Tästä huolimatta tulokset osoittavat, että yläkouluoppilaiden kielen keskiarvosanan ja videopelaamisen määrän välillä näyttää olevan positiivinen korrelaatio. Oppilailla jotka pelasivat ryhmän keskiarvoa enemmän videopelejä oli myös keskiarvoa korkeampi englannin arvosana, kun taas keskiarvoa vähemmän pelaavilla oppilailla oli keskiarvoa alhaisemmat arvosanat. Lisäksi eri videopelityyppien pelaajien välillä havaittiin eroja heidän englannin kielen arvosanassaan. Ainoastaan massiivimoninpelien ja roolipelien pelaajien arvosana oli kaikkien vastaajien keskiarvoa korkeampi.
Vaikka tuloksia ei voidakaan yleistää koskemaan kaikkia oppilaita, kannustavat tulokset lisäämään videopelien ja pelillisten elementtien hyödyntämistä osana kielten opetusta. Nykyään oppilaita kehotetaan käyttämään muun muassa elokuvia ja TV-sarjoja, kirjoja ja muuta mediaa kielitaitojensa kehittämiseksi. Myös videopelien mahdollisuudet opettamisen ja oppimisen kannalta tulisi tiedostaa tulevaisuudessa paremmin.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4191]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Personnel analysis and its reliability
Härkönen, Kari (2014)Tässä tutkimuksessa selvitetään rekrytointi- ja henkilöarviointiyritys MindFit Consulting Oy:n työnhakijoista tekemien henkilöanalyysiraporttien, MindFitin henkilöanalyysien, luotettavuutta. Tarkoitus on tutkia, kuinka ... -
2nd and 3rd graders' attitudes towards the English language : attitudes before and after studying English at school
Määttä, Veera (2014)Oppilaat aloittavat Suomessa englannin opiskelun useimmiten 3. luokalla. Englannin kieli on kuitenkin vahvasti läsnä Suomessa esimerkiksi mediassa ja ulkomaalaisten kautta. Monet perheet myös matkustavat ulkomaille. Siksi ... -
Foreign language anxiety : the case of young learners of English in Swedish primary classrooms
Nilsson, Maria (University of Jyväskylä, Centre for Applied Language Studies, 2019)Although foreign language anxiety is a widely studied construct assumed to develop from negative experiences of language instruction, few researchers have focused on young learners in this regard. This multiple case study ... -
Initial French language teacher education policy in Greece and curriculum evaluation among student teachers of FLE
Karatsiori, Marianthi (Centre for Applied Language Studies at the University of Jyväskylä, 2015)This paper presents initial language teacher education policy adopted in Greece and describes a study which examines student teachers’ of FLE (Français Langue Étrangère) perception of their initial teacher education and ... -
The position of Finnish and Swedish as well as other languages at universities in Finland
Ylönen, Sabine (Multilingual Matters, 2015)