Show simple item record

dc.contributor.authorLamminpelto, Riina
dc.date.accessioned2014-05-20T14:46:46Z
dc.date.available2014-05-20T14:46:46Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1435688
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43470
dc.description.abstractTässä maisterintutkielmassa tutkin yhdyssanojen opetusta peruskoulussa analysoimalla oppimateriaaleja ja haastattelemalla opettajia. Tutkimukseni tavoite on rakentaa kokonaiskuva peruskoulun yhdyssanaopetuksesta soveltavan kielitieteen viitekehyksessä ja vastata samalla siihen, onko opetuksesta löydettävissä syitä yhdyssanojen osaamattomuuteen, johon on kiinnitetty paljon huomiota mediassa, tutkimuksessa ja arkipäivän keskusteluissa. Tutkimukseni aineiston muodostavat Sanoma Pro Oy:n alakoululle tehty Kirjakuja-sarja ja yläkoululle tarkoitettu Tekstitaituri-sarja sekä yhden luokanopettajan ja yhden aineenopettajan haastattelut. Oppimateriaalien valintaan vaikutti niiden tuttuus haastateltaville opettajille sekä niiden ulottuminen peruskoulun jokaiselle vuosiluokalle. Analysoin sekä oppimateriaali- että haastatteluaineistoa laadulliselle tutkimukselle tyypillisellä sisällönanalyysilla, jonka sisältöluokiksi muodostuivat yhdyssanan määritelmä, opetettavat kä-sitteet sekä yhdyssanojen tunnistaminen, tuottaminen ja rakenne. Näissä sisältöluokissa perehdyn yhdyssanojen kielioppiin sekä äidinkielen ja kirjallisuuden ainedidaktisiin keinoihin Perus-opetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2004) luomissa rajoissa. Tutkielmani perusteella yhdyssanoja käsitellään opetuksessa opetussuunnitelmien määräyksiä enemmän. Yhdyssana määritellään opetuksessa sananmuodostuksen ja merkityksen näkökulmasta, vaikka pelkkä oikeinkirjoitus korostuu opetuksessa ylemmille vuosiluokille siirryttäessä. Käsitteinä opitaan yhdyssanan lisäksi alku- ja loppuosa, määrite- ja perusosa, sanaliitto sekä yhdysmerkki, vaikka näiden käsitteiden opetuksessa ja sisällössä on eroja eri vuosiluokilla. Yhdyssanojen tuottamisessa opetuksesta erottuu korjaa virheet -tehtävätyyppi, jonka hyödyllisyydestä haastateltavat opettajat olivat hieman erimielisiä. Tulosten perusteella näyttää siltä, että yhtenäinen yhdyssanaopetuksen jatkumo katkeaa alakoulun ja yläkoulun välillä: yläkoulussa opetus muuttuu etenkin oppimateriaaleissa kielitieteelliseksi ja käsitteelliseksi, kun alakoulussa opetuksen painopiste on toiminnallisuus ja yhdyssanojen merkityksen ymmärtäminen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (60 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheryhdyssanat
dc.subject.otherkielioppi
dc.subject.otheroppimateriaali
dc.subject.otherperuskoulu
dc.subject.otheropetus
dc.titleYhdyssanojen opettaminen peruskoulussa : tutkielma oppikirjoista ja opettajien näkemyksistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201405201772
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.date.updated2014-05-20T14:46:47Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysoyhdyssanat
dc.subject.ysokielioppi
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysoopetus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record