Yhdyssanojen opettaminen peruskoulussa : tutkielma oppikirjoista ja opettajien näkemyksistä
Tässä maisterintutkielmassa tutkin yhdyssanojen opetusta peruskoulussa analysoimalla oppimateriaaleja ja haastattelemalla opettajia. Tutkimukseni tavoite on rakentaa kokonaiskuva peruskoulun yhdyssanaopetuksesta soveltavan kielitieteen viitekehyksessä ja vastata samalla siihen, onko opetuksesta löydettävissä syitä yhdyssanojen osaamattomuuteen, johon on kiinnitetty paljon huomiota mediassa, tutkimuksessa ja arkipäivän keskusteluissa.
Tutkimukseni aineiston muodostavat Sanoma Pro Oy:n alakoululle tehty Kirjakuja-sarja ja yläkoululle tarkoitettu Tekstitaituri-sarja sekä yhden luokanopettajan ja yhden aineenopettajan haastattelut. Oppimateriaalien valintaan vaikutti niiden tuttuus haastateltaville opettajille sekä niiden ulottuminen peruskoulun jokaiselle vuosiluokalle.
Analysoin sekä oppimateriaali- että haastatteluaineistoa laadulliselle tutkimukselle tyypillisellä sisällönanalyysilla, jonka sisältöluokiksi muodostuivat yhdyssanan määritelmä, opetettavat kä-sitteet sekä yhdyssanojen tunnistaminen, tuottaminen ja rakenne. Näissä sisältöluokissa perehdyn yhdyssanojen kielioppiin sekä äidinkielen ja kirjallisuuden ainedidaktisiin keinoihin Perus-opetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2004) luomissa rajoissa.
Tutkielmani perusteella yhdyssanoja käsitellään opetuksessa opetussuunnitelmien määräyksiä enemmän. Yhdyssana määritellään opetuksessa sananmuodostuksen ja merkityksen näkökulmasta, vaikka pelkkä oikeinkirjoitus korostuu opetuksessa ylemmille vuosiluokille siirryttäessä. Käsitteinä opitaan yhdyssanan lisäksi alku- ja loppuosa, määrite- ja perusosa, sanaliitto sekä yhdysmerkki, vaikka näiden käsitteiden opetuksessa ja sisällössä on eroja eri vuosiluokilla. Yhdyssanojen tuottamisessa opetuksesta erottuu korjaa virheet -tehtävätyyppi, jonka hyödyllisyydestä haastateltavat opettajat olivat hieman erimielisiä. Tulosten perusteella näyttää siltä, että yhtenäinen yhdyssanaopetuksen jatkumo katkeaa alakoulun ja yläkoulun välillä: yläkoulussa opetus muuttuu etenkin oppimateriaaleissa kielitieteelliseksi ja käsitteelliseksi, kun alakoulussa opetuksen painopiste on toiminnallisuus ja yhdyssanojen merkityksen ymmärtäminen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29106]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Prepodavanie stepenej sravneniâ imën prilagatel'nyh v učebnikah russkogo i anglijskogo âzykov v Finlândii
Sormunen, Satu (2017)Aikojen saatossa metodit ja suuntaukset ovat vaihdelleet suuresti vieraiden kielten opetuksessa. Näin ollen myös kieliopin asema kielten opetuksessa on saanut erilaisia rooleja eri aikakausina. Välillä se on ollut merkittävin ... -
Eriyttäminen fysiikan opetuksessa : tapaustutkimus erään yläkoulun opettajien näkemyksistä ja toiminnasta
Kontkanen, Katariina (2020)Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa haastateltiin viittä aineenopettajaa fysiikan opetuksen eriyttämisestä yläkoulussa. Lisäksi tutkimuksessa havainnoitiin yhden haastatteluun osallistuneen opettajan oppitunteja ... -
Opettajien ja rehtorin työn haasteita Kodolányi János -peruskoulussa Unkarin Geresdlakissa
Sinnemäki, Jukka (2014)Tutkimusongelmina oli selvittää opettajien ja rehtorin kohtaamia haasteita Geresdlakin koulussa Unkarissa. Toisena ongelmana oli saada mahdollisimman laaja historian tuntemus Geresdlakista ja sen lähiseuduista. Laaja ... -
Oppilaiden välisen eriarvoisuuden ilmeneminen ja sen purkamiseen liittyvät mahdollisuudet peruskoulussa : opettajien käsityksiä
Juurenheimo, Jessi; Puikkonen, Riina (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten oppilaiden välinen eriarvoisuus ilmenee peruskoulun arjessa opettajien käsitysten mukaan. Lisäksi tutkimus selvitti, millaisia mahdollisuuksia eriarvoisuuden purkamiseen ... -
Kurista työrauhaan - kurinpitokeinot peruskoulussa : peruskoulun kurinpitokeinot 1970-luvulta 2000-luvulle lain ja opettajien näkökulmasta
Hakala, Tarja; Kankanen, Kaisa (2005)