dc.contributor.author | Parantainen, Katja | |
dc.date.accessioned | 2014-05-19T11:16:02Z | |
dc.date.available | 2014-05-19T11:16:02Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1435595 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43444 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Parantainen, K. 2013. LUKU- JA KIRJOITUSTAIDON KEHITYS: ALARYHMÄTARKASTELU ESIOPETUKSESTA NELJÄNNELLE LUOKALLE. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu –tutkielma. 76 sivua.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten lukutaidon kehittymistä esiopetuksesta neljännelle luokalle. Toisen luokan teknisen lukutaidon perusteella lapset (n = 495) jaettiin kolmeen alaryhmään (heikot, keskitasoiset ja hyvät taidot). Tarkoituksena oli selvittää, missä määrin kyseiset alaryhmät erosivat toisistaan eri ikävaiheissa lukemiseen liittyvissä taidoissa: lukemisvalmiuksissa, teknisessä lukutaidossa, lukemisen sujuvuudessa, luetun ymmärtämisessä ja oikeinkirjoitustaidossa. Tutkimusaineisto on osa Alkuportaat – Lapset, vanhemmat ja opettajat koulutien alkupolulla –seurantatutkimusta, jossa lukutaidon eri osa-alueita mitattiin useiden yksilö- ja ryhmätestien avulla. Aineisto kerättiin vuosina 2006–2011 lasten ollessa esiopetuksessa sekä 1.–4. luokalla.
Alaryhmien välillä havaittiin tilastollisesti merkitseviä eroja kaikilla tutkituilla lukutaidon osa-alueilla. Useimmissa teknisen lukutaidon, lukemissujuvuuden, luetun ymmärtämisen ja oikeinkirjoituksen mitoissa alaryhmien välillä oli tilastollisesti merkitsevä ero koko tarkastelujakson ajan esiopetuksesta neljännelle luokalle saakka. Tulokset tukivat aiempia havaintoja hyvää lukutaitoa ennustavista valmiuksista (kirjaintuntemus, fonologinen tietoisuus, nopea nimeäminen) esiopetusvuonna. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan olettaa, että kyseisillä valmiuksilla on yhteyttä luku- ja kirjoitustaitoon neljännelle luokalle saakka. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (74 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | lukemisvalmius | |
dc.subject.other | tekninen lukutaito | |
dc.subject.other | luetun ymmärtäminen | |
dc.subject.other | oikeinkirjoitus | |
dc.subject.other | lukutaidon kehitys | |
dc.subject.other | alaryhmätarkastelu | |
dc.title | Luku- ja kirjoitustaidon kehitys : alaryhmätarkastelu esiopetuksesta neljännelle luokalle | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201405191750 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2014-05-19T11:16:02Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | valmiudet | |
dc.subject.yso | luetun ymmärtäminen | |
dc.subject.yso | oikeinkirjoitus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |