Tietojärjestelmät johdon strategisena tukena asiakkuuksien suhteen
Riihisaari, Janni
Tietojärjestelmät johdon strategisena tukena asiakkuuksien suhteen
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 29 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma
Ohjaaja: Kankaanpää, Irja
Tietojärjestelmien rooli yrityksen kilpailukyvyssä on huomattava, sillä yritykset
toimivat epävakaassa ja alati muuttuvassa ympäristössä. Tietojärjestelmien voidaankin
sanoa olevan yksi todella olennainen osa yrityksen kilpailustrategiaa.
Erilaisten tietojärjestelmien avulla yritysjohto voi taata yritykselle erinomaisen
aseman kilpailussa. Lisäksi yrityksen johto voi hyödyntää erilaisia tietojärjestelmiä
päätöksenteon apuna ja saada tukea ratkaiseviin strategisiin päätöksiin.
Myös asiakkaiden merkitys yrityksen kilpailukyvyssä on huomattava ja asiakkaiden
tarpeiden huomioiminen elintärkeää, jotta yritys kykenee tuottamaan
tuotteita ja palveluita strategiansa edellyttämällä tavalla kilpailukykyisesti. Asiakkuudenhallintajärjestelmän
avulla yritys saa arvokasta tietoa asiakkaista,
jonka avulla voi saavuttaa merkittävää kilpailuetua markkinoilla. Tässä kirjallisuuskatsauksena
toteutetussa kandidaatintutkielmassa käsitellään joitakin yrityksen
johdon hyödyntämiä tietojärjestelmiä ja niiden mahdollistamia strategisia
etuja kilpailukyvyn kannalta sekä merkitystä strategisten tavoitteiden saavuttamisessa.
Johdon hyödyntämistä tietojärjestelmistä käsitellään johdon tietojärjestelmiä
yleisesti, päätöksenteon tukijärjestelmiä ja ylimmän johdon tietojärjestelmiä.
Lisäksi käsitellään asiakkuudenhallintaa ja asiakkuudenhallintajärjestelmiä.
Koska erilaisilla yrityksillä on hyvin paljon erilaisia strategisia tavoitteita
on tässä tutkielmassa strategisten tavoitteiden käsittely rajattu strategisiin
tavoitteisiin asiakkuuksien suhteen. Tutkimustuloksena esitetään, että tietojärjestelmien
strateginen merkitys yrityksen kilpailukykyyn ja menestymiseen
markkinoilla on huomattava. Erilaisia tietojärjestelmiä hyödyntämällä yrityksen
johto voi luoda yritykselle kilpailukykyisen etulyöntiaseman kilpailijoihinsa
nähden. Asiakkuudenhallintajärjestelmä mahdollistaa arvokkaan asiakastiedon
hyödyntämisen jokaisella organisaatiotasolla ja oikein hyödynnettynä voi olla
avain menestykseen
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Decision making and decision support systems
Liimatainen, Ilkka (2006) -
Valta ja muutos : ylimmän johdon tulkinta vallan ilmenemisestä organisaation strategisessa muutosprosessissa
Kerttula, Kari (Jyväskylän yliopisto, 2009) -
Tietämyskantajärjestelmät ylimmän johdon tietojärjestelmissä
Haapanen, Kristiina (1995) -
Ylimmän johdon rooli tietojärjestelmien hankintaprosessissa
Marjamäki, Laura (2018)Tämä kandidaatintutkielma on tehty kirjallisuuskatsauksena. Tavoitteena oli tarkastella tieteellisten julkaisujen avulla, mikä rooli ylimmällä johdolla on tietojärjestelmien hankintaprosessissa. Aihe on mieleniintoinen, ... -
Osaamiskartoitus strategisena työkaluna ja esimiestyön tukena
Suomalainen, Riina (2019)Osaamisen merkitys organisaatioissa on viime vuosikymmeninä kasvanut ja osaamisen johtamiseen liittyvät menetelmät ovat yleistyneet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia osaamiskartoituksen merkitystä esimiestyön ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.