Äänikirja kehittyvänä mediumina : katsaus äänikirjan historiaan, käyttäjäkokemuksiin ja tulevaisuudennäkymiin
Pro gradu -tutkielmassa käsitellään äänikirjan kehitysvaiheita, käyttäjäkokemuksia sekä tulevaisuudennäkymiä. Tutkielmassa äänikirjaa tarkastellaan myös mediumina ja tutustutaan sen tekoprosessin osa-alueisiin. Tavoitteena on luoda katsaus äänikirjan nykyhetkeen ja menneisyyteen, joiden pohjalta tehdään päätelmiä äänikirjan tulevaisuudesta.
Tutkimusmateriaalina käytetään pääosin kirjallisuuden alalla toimivien henkilöiden artikkeleita ja julkaisuja. Lähteet on valikoitu niin, että ne edustavat mahdollisimman tuoreita julkaisuja.
Äänikirja on kehittyvä medium, joka on kokenut suuria muodonmuutoksia historiansa aikana. Äänikirja kehittyy edelleen niin teknologialtaan kuin sisällöltään. Äänikirjat kohtaavat kannatusta ja vastustusta. Äänikirjoista pidetään, koska ne mahdollistavat kirjallisuudesta nauttimisen uudella tavalla uusissa tilanteissa ja paikoissa. Toisaalta niitä vastustetaan esimerkiksi siksi, että niiden pelätään vääristävän tulkintaa tai niitä ei pidetä oikeanlaisena tapana vastaanottaa kirjallisuutta. Tulevaisuuden äänikirja tuo mediumiin uusia ominaisuuksia, jotka helpottavat äänikirjan kuuntelemista ja mahdollistavat esimerkiksi muistiinpanojen tekemisen. Äänikirjasta ennustetaan menestyneintä sähköistä kirjaformaattia.
...
Alternative title
Katsaus äänikirjan historiaan, käyttäjäkokemuksiin ja tulevaisuudennäkymiinKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Book 2010 : development trends in the book trade - summary
Lauri Saarinen; Juri Joensuu; Raine Koskimaa (Jyväskylän yliopisto, 2003) -
Kirjakustantajien viestintä verkossa
Sievänen-Eskelinen, Kirsi (2013)Kirja-ala on murroksessa. Kuluttajien käyttäytymistä on vaikeaa ennustaa. Kustantamot joutuvat muuttamaan toimintatapaansa ollakseen kilpailukykyisiä toimijoita markkinoilla, jotka pirstaloivat kuluttajien käyttäytymistä. ... -
Digimerestä arkistoon
Kataja, Marjut (Jyväskylän yliopiston kirjasto, 2014) -
Asiakaslähtöisyys kirja-alalla
Kaján, Saaga (2023)Kilpailun kiristyminen, digitalisaation ja muuttuvat kuluttajatarpeet ovat aiheuttaneet merkittäviä muutoksia yrityksien väliseen kilpailuun kirja-alan markkinoilla. 2020-luvulla yritysten kilpailu tulee entistä enemmän ... -
”Hyvä lukija pelastaa huononkin kirjan ja kehno lukija tuhoaa mestariteoksenkin” : lukijaääni ja äänikirjan affektiivinen vastaanotto kirjablogeissa sekä Facebookin keskusteluryhmissä
Leinonen, Minna (2022)Kandidaatintutkielmassani tarkastelen äänikirjan lukijan (lukijaäänen) merkitystä. Kysyn, millaisia tunteita ja sanallisia reaktioita lukijaääni herättää. Lisäksi kysyn, mitä annettavaa lukijaäänellä on kirjakokemukselle. ...