dc.contributor.author | Forsberg, Caius | |
dc.contributor.author | Jyrkkä, Ilari | |
dc.date.accessioned | 2014-05-08T07:43:54Z | |
dc.date.available | 2014-05-08T07:43:54Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1434279 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43338 | |
dc.description.abstract | Forsberg Caius & Jyrkkä, Ilari. 2014. Suomalaisten nuorten fyysinen aktiivisuus ja ruutuaika.
Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu
-tutkielma, 87 s.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa ajan tasaista kuvailevaa tietoa suomalaisten
nuorten fyysisestä aktiivisuudesta, ruutuajankäytöstä ja suositusten saavuttamisesta,
sekä aiempaa tarkempaa kuvailevaa tietoa niiden välisistä mahdollisista yhteyksistä.
Tutkimuksen kohteena olivat toisen asteen opiskelijat; 15–19-vuotiaat ammatillisten oppilaitosten
opiskelijat ja lukiolaiset. Fyysistä aktiivisuutta ja ruutuaikaa tarkasteltiin sukupuolittain
ja ammattialoittain. Tutkimuksessa käytetty aineisto on osa Terveyden ja
hyvinvoinnin laitoksen (THL) vuoden 2013 kouluterveyskyselyn aineistoa. Käytettyyn
aineistoon sisältyy ammatillisissa oppilaitoksissa nuorten opetussuunnitelmaperusteisessa
ammatilliseen perustutkintoon johtavassa koulutuksessa ja lukioissa opiskelevien
1. ja 2. vuoden 15–19-vuotiaiden opiskelijoiden vastaukset (N=80 430). Aineisto kerättiin
THL:n toimesta lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa keväällä 2013 ja se analysoitiin
keväällä 2014.
Fyysistä aktiivisuutta selvitettiin vapaa-ajan hengästyttävän ja hikoiluttavan liikunnan
sekä koulumatkaliikunnan avulla, joiden perusteella vastaajat jaettiin kolmeen fyysisen
aktiivisuustason luokkaan. Luokat olivat 1) matala, 2) kohtuullinen ja 3) korkea. Ruutuaikaa
selvitettiin sekä arkipäivien että viikonloppujen osalta. Vastaajat jaettiin kolmeen
ruutuaikaluokkaan, jotka olivat 1) alle 2 tuntia, 2) 2–4 tuntia ja 3) yli 4 tuntia. Analyysimenetelmänä
käytettiin pääasiallisesti ristiintaulukointia ja muuttujien välistä riippuvuutta
testattiin Khiin neliö -testillä. Fyysisen aktiivisuuden ja ruutuajan välisiä yhteyksiä
tarkasteltiin myös muuttujien välisten korrelaatioiden avulla.
Tutkimus osoitti, että suurin osa suomalaisista toisen asteen opiskelijoista viettää ruudun
ääressä yli kaksi tuntia joka päivä, ja että noin kolmasosa suomalaisista toisen asteen
opiskelijoista liikkuu terveytensä kannalta todennäköisesti liian vähän. Ammatillisten
oppilaitosten opiskelijat liikkuvat lukiolaisia vähemmän ja vähiten liikkuvat ammatillisten
oppilaitosten tytöt. Tutkittujen ryhmien välillä löytyi merkitseviä eroja sekä
fyysisessä aktiivisuudessa että ruutuajankäytössä, niin sukupuolen ja koulutuksen, kuin
ammattialojen mukaan tarkasteltuna. Tutkimuksesta selvisi myös, että fyysisessä aktiivisuustasossa
on eroja ruutuajankäytön mukaan. Tulosten perusteella voidaan todeta,
että mitä enemmän aikaa ruudun ääressä viettää, sitä todennäköisempää on kuulua fyysiseltä
aktiivisuustasoltaan matalan aktiivisuuden ryhmään. Erot ovat tilastollisesti merkitseviä
kaikissa tutkituissa ryhmissä sekä koulupäivien että viikonloppujen ruutuajan
mukaan tarkasteltuna.
Avainsanat: fyysinen aktiivisuus, ruutuaika, viihdemedian käyttö, nuoret, istuva elämäntyyli,
ammatilliset oppilaitokset, lukio | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (87 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ruutuaika | |
dc.title | Suomalaisten nuorten fyysinen aktiivisuus ja ruutuaika | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201405081640 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2014-05-08T07:43:54Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | ammatilliset oppilaitokset | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | media | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |