Tarkoituksenmukainen epämääräisyys viestinnässä : Talvivaaran sijoittajaviestintä suomalaisessa mediassa
Päivämäärä
2014Oppiaine
YhteisöviestintäPääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tutkielmassa tarkasteltiin viestinnän tarkoituksenmukaista epämääräisyyttä sijoittajaviestinnän kontekstissa. Aihetta lähestyttiin viestinnän läpinäkyvyyden, säädellyn tiedonantovelvollisuuden ja etiikan näkökulmasta. Tutkielmassa pohdittiin erityisesti tarkoituksenmukaisen epämääräisyyden ja sijoittajaviestinnän välistä eettistä suhdetta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, löytyykö Talvivaaran sijoittajaviestinnästä tarkoituksenmukaisen epämääräisyyden käyttötapoja.
Tutkimus toteutettiin teorialähtöisenä sisällönanalyysinä. Aineisto kerättiin kuudesta suomalaisesta uutismediasta, ja niissä ilmenevää Talvivaaran sijoittajaviestintää analysoitiin aiempaa teoreettista viitekehystä hyödyntäen.
Tuloksista kävi ilmi, että tarkoituksenmukaista epämääräisyyttä voidaan havaita erityisesti silloin, kun organisaatio tasapainottelee sidosryhmien kärjistyneiden odotusten kanssa. Monitulkintaisia viestejä käytetään silloin, kun halutaan tavoittaa keskenään ristiriitaisia tavoitteita, ja näin tehdessään viestijät eivät aina ole avoimia. Kun sijoittajaviestinnässä käytetään tarkoituksenmukaista epämääräisyyttä, etiikka hakee jatkuvasti tasapainoa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Talvivaaran sijoittajaviestinnässä voidaan nähdä monitulkintaisia tarkoituksenmukaisen epämääräisyyden käyttötapoja. Lisäksi merkittävänä löytönä aineistosta nousi esiin uusi, yltiöoptimismin kriteeri, joka ilmeni erityisesti optimistisina lupauksina yrityksen tulevaisuudesta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5368]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hyvä, paha populismi : europarlamentaarikoiden käsityksiä populismista poliittisessa viestinnässä
Kärkkäinen, Sonja (2019)Tämän maisterintutkielman tavoite oli kuvata, mitä populismi on europarlamentaarikoille. Tutkielmassa populismia taustoitettiin ohuena ideologiana, retoriikkana tai mediavaikuttamisena, jolle tyypillistä on kansan nostaminen ... -
Kuuntelun ja dialogin kypsyys sosiaalisessa mediassa
Erkkilä, Taina; Syvänen, Salla (ProCom ry, 2019)Sosiaalisen median käytön yleistymisestä huolimatta monet organisaatiot pistävät panoksensa vain yksisuuntaiseen markkinointiviestintään, eivätkä systemaattisesti kuuntele digitaalisia keskusteluja tai lähde mukaan dialogiin. ... -
Vuorovaikutteisuus Suomen luonnonsuojeluliiton Facebook-viestinnässä
Pulliainen, Esko (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää Suomen vanhimman ympäristöjärjestön, Suomen luonnonsuojeluliiton Facebook-viestintää sen aktiivisuuden, viestintäfunktioiden ja niiden aiheuttamien reaktioiden kautta. ... -
Intranet teollisuusyrityksen viestinnässä
Kajander, Hanna (2006)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.