Hyvä valmentaja 10-15-vuotiaiden telinevoimistelussa kilpailevien tyttöjen silmin
Authors
Date
2014Tämän tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa hyvän valmentajan ominaisuuksia ja suomalaisten telinevoimistelijatyttöjen tyytyväisyyttä valmentajiinsa. Lisäksi halusin selvittää, täyttivätkö voimistelijatyttöjen omat valmentajat heidän odotuksensa hyvästä, niin sanotusta unelmavalmentajasta.
Tutkielman aineistonkeruu suoritettiin helmi-maaliskuussa 2013 sähköisellä kyselylomakkeella, johon saivat vastata aktiivisesti telinevoimistelua harrastavat, 10–15 -vuotiaat tytöt. Tutkimukseen osallistui yhteensä 38 tyttöä 14 eri seurasta. He olivat aktiivisesti kilpailleet viimeisen kahden vuoden aikana eli osallistuneet vähintään yksiin virallisiin, kansallisen tason naistelinevoimistelukilpailuihin. Tutkimuksen tilastollinen analyysi suoritettiin SPSS Statistics 20.0 -ohjelmalla. Voimistelijoiden omien valmentajien ja voimistelijoiden luonnehtimia hyvän valmentajan ominaisuuksien keskiarvoja verrattiin keskenään käyttämällä riippumattomien otosten T-testiä. Lisäksi voimistelijoiden taustatietoihin liittyviä tietoja kuvattiin frekvenssien avulla.
Tulosten mukaan hyvän valmentajan tärkeimpiin ominaisuuksiin kuuluvat laaja tietotaito, pitkä kokemus valmentajana olemisesta ja mahdollisesti myös oma kilpaurheilutausta. Tärkeää oli, että valmentaja oli urheilullisen näköinen ja voimakas, ja erityisesti hyvin mukava. Valmentaja välittää voimistelijasta ja hänen hyvinvoinnistaan sekä tukee ja kannustaa häntä kaikissa tilanteissa. Hän on tasapuolinen ja antaa palautetta, josta jää hyvä mieli. Voimistelijoiden omat valmentajat eivät ihan yltäneet unelmavalmentajan tasolle suurimmassa osassa tutkimuksessa kysytyistä ominaisuuksista, mutta yleisesti ottaen voidaan sanoa, että voimistelijat olivat saamaansa valmennukseen kohtuullisen tyytyväisiä. Vaikkakin telinevoimisteluvalmentajiin ja heidän toimintaansa ollaan suhteellisen tyytyväisiä, voimistelijat toivoivat valmentajan osoittavan enemmän välittämistä ja antavan myönteisempää palautetta. Tutkielman tuloksia voidaan soveltaa niin telinevoimistelun valmennuskoulutuksessa kuin käytännön valmennustyössäkin.
...
The purpose of this study was to research what kind of characteristics a good coach has and how pleased Finnish girl gymnasts are with their coaches in artistic gymnastics. In addition to that this study aimed at investigating if the coaches fulfilled the criteria for a good coach in gymnasts´opinions. Finally, the gymnasts’ satisfaction and future plans in gymnastics were addressed.
The data for this study was collected with the help of an electronic questionnaire. The questionnaire was opened for girls aged 10 to 15 years who actively competed in artistic gymnastics. The data was collected in February and in the beginning of March 2013. 38 actively competing girls from 14 different sport clubs participated in the study. The girls were considered competing actively, if they had at least participated in one official, national competition throughout the past two years. The statistic analysis was operated with SPSS Statistics 20.0 program. The mean values given to gymnasts’ coaches and their dream coaches were compared with the independent sample T-test. In addition, frequency coefficients were used to describe differences in gymnasts’ background information.
The results suggest that wide knowledge of sport and skills, many years’ experience in coaching and possibly also coach’s own competitive history were all considered as extremely important features of a good coach. The girls dreamed of sporty, powerful and nice coach, who cares for her athletes and for their well-being and supports and encourages them at all times. She is also equal and gives positive feedback to her athletes. The research shows that girls’ recent coaches did not quite reach the level of their dream coach. However it could be concluded that the girls were quite pleased with their coaches and their behavior. This study shows that the girls hoped that their coaches would show more care and interest towards them and concentrates on more positive feedback. These findings can be used for both coach education and practical everyday coaching in artistic gymnastics.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Voimistelijoiden kokemuksia autonomiaa tukevasta valmennuksesta ja psyykkisesti turvallisesta ilmapiiristä
Rinta-Koski, Petra (2021)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yli 12-vuotiaiden kilpailevien voimistelijoiden kokemuksia voimisteluharjoituksissaan kokemastaan autonomiaa tukevasta valmennuksesta sekä psyykkisestä turvallisuudesta. Tavoitteena ... -
Voimistelulahjakkuus, sen etsintä ja tukeminen
Rönkkö, Päivi; Suokko, Filippa (2009) -
Minoritestitulosten yhteys kilpailumenestykseen naisten telinevoimistelussa Suomessa
Virkki, Elina (2018)Naistelinevoimistelijan profiili on moniulotteinen. Kehittyminen eliittitason voimistelijaksi kestää noin kymmenen vuotta. Koska lajin harrastaminen aloitetaan jo hyvin nuorena, eliittitason saavuttaminen nuorella iällä ... -
The Relationship Between Women's Artistic Gymnastics Technical Skill, Physical Performance Test Results and Success in Competitions in Finland
Virkki, Elina; Kalaja, Teppo (University of Ljubljana, 2019)The aim of this study was to find out the potential of the Minoritest to identify the most likely talented gymnasts to join the national team pre-training group in Finland. The study examined the relationships between ... -
Nuorten tyttöjen kilpavoimistelun lopettaminen : [Suomen Voimisteluliiton luokkanousujärjestelmän kolmanteen ja toiseen kilpailuluokkaan liittyvä tarkastelu]
Paavola, Terhi; Mäkipernaa, Hermanni (2000)