Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPitkänen, Henna-Riikka
dc.date.accessioned2014-05-05T11:50:28Z
dc.date.available2014-05-05T11:50:28Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1378493
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43314
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa hyvän valmentajan ominaisuuksia ja suomalaisten telinevoimistelijatyttöjen tyytyväisyyttä valmentajiinsa. Lisäksi halusin selvittää, täyttivätkö voimistelijatyttöjen omat valmentajat heidän odotuksensa hyvästä, niin sanotusta unelmavalmentajasta. Tutkielman aineistonkeruu suoritettiin helmi-maaliskuussa 2013 sähköisellä kyselylomakkeella, johon saivat vastata aktiivisesti telinevoimistelua harrastavat, 10–15 -vuotiaat tytöt. Tutkimukseen osallistui yhteensä 38 tyttöä 14 eri seurasta. He olivat aktiivisesti kilpailleet viimeisen kahden vuoden aikana eli osallistuneet vähintään yksiin virallisiin, kansallisen tason naistelinevoimistelukilpailuihin. Tutkimuksen tilastollinen analyysi suoritettiin SPSS Statistics 20.0 -ohjelmalla. Voimistelijoiden omien valmentajien ja voimistelijoiden luonnehtimia hyvän valmentajan ominaisuuksien keskiarvoja verrattiin keskenään käyttämällä riippumattomien otosten T-testiä. Lisäksi voimistelijoiden taustatietoihin liittyviä tietoja kuvattiin frekvenssien avulla. Tulosten mukaan hyvän valmentajan tärkeimpiin ominaisuuksiin kuuluvat laaja tietotaito, pitkä kokemus valmentajana olemisesta ja mahdollisesti myös oma kilpaurheilutausta. Tärkeää oli, että valmentaja oli urheilullisen näköinen ja voimakas, ja erityisesti hyvin mukava. Valmentaja välittää voimistelijasta ja hänen hyvinvoinnistaan sekä tukee ja kannustaa häntä kaikissa tilanteissa. Hän on tasapuolinen ja antaa palautetta, josta jää hyvä mieli. Voimistelijoiden omat valmentajat eivät ihan yltäneet unelmavalmentajan tasolle suurimmassa osassa tutkimuksessa kysytyistä ominaisuuksista, mutta yleisesti ottaen voidaan sanoa, että voimistelijat olivat saamaansa valmennukseen kohtuullisen tyytyväisiä. Vaikkakin telinevoimisteluvalmentajiin ja heidän toimintaansa ollaan suhteellisen tyytyväisiä, voimistelijat toivoivat valmentajan osoittavan enemmän välittämistä ja antavan myönteisempää palautetta. Tutkielman tuloksia voidaan soveltaa niin telinevoimistelun valmennuskoulutuksessa kuin käytännön valmennustyössäkin.fi
dc.description.abstractThe purpose of this study was to research what kind of characteristics a good coach has and how pleased Finnish girl gymnasts are with their coaches in artistic gymnastics. In addition to that this study aimed at investigating if the coaches fulfilled the criteria for a good coach in gymnasts´opinions. Finally, the gymnasts’ satisfaction and future plans in gymnastics were addressed. The data for this study was collected with the help of an electronic questionnaire. The questionnaire was opened for girls aged 10 to 15 years who actively competed in artistic gymnastics. The data was collected in February and in the beginning of March 2013. 38 actively competing girls from 14 different sport clubs participated in the study. The girls were considered competing actively, if they had at least participated in one official, national competition throughout the past two years. The statistic analysis was operated with SPSS Statistics 20.0 program. The mean values given to gymnasts’ coaches and their dream coaches were compared with the independent sample T-test. In addition, frequency coefficients were used to describe differences in gymnasts’ background information. The results suggest that wide knowledge of sport and skills, many years’ experience in coaching and possibly also coach’s own competitive history were all considered as extremely important features of a good coach. The girls dreamed of sporty, powerful and nice coach, who cares for her athletes and for their well-being and supports and encourages them at all times. She is also equal and gives positive feedback to her athletes. The research shows that girls’ recent coaches did not quite reach the level of their dream coach. However it could be concluded that the girls were quite pleased with their coaches and their behavior. This study shows that the girls hoped that their coaches would show more care and interest towards them and concentrates on more positive feedback. These findings can be used for both coach education and practical everyday coaching in artistic gymnastics.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (105 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherartistic gymnastics
dc.subject.otherapparatus gymnastics
dc.subject.othercoach
dc.subject.othercoaching
dc.subject.othergood coach
dc.subject.otherdream coach
dc.titleHyvä valmentaja 10-15-vuotiaiden telinevoimistelussa kilpailevien tyttöjen silmin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201405051616
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.date.updated2014-05-05T11:50:29Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysotelinevoimistelu
dc.subject.ysovoimistelu
dc.subject.ysovalmentajat
dc.subject.ysotytöt
dc.subject.ysovalmennus
dc.subject.ysovoimistelijat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot