dc.contributor.author | Tammela, Johan | |
dc.date.accessioned | 2014-05-02T15:35:26Z | |
dc.date.available | 2014-05-02T15:35:26Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1364431 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43310 | |
dc.description.abstract | Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää ruotsin- ja saksanopettajien käsityksiä
sellaisten maahanmuuttajaoppilaiden opettamisesta, joiden äidinkieli ei ole suomi.
Tarkat tutkimuskysymykset olivat, millaisia kokemuksia ruotsin- ja saksanopettajilla
on S2-oppilaista ja heidän opettamisestaan, miten opettajat ottavat huomioon tällaiset
oppilaat kielenopetuksen eri osa-alueilla, miten opettajien mielestä S2-oppilaat voisi
ylipäänsä huomioida ruotsin- ja saksanopetuksessa sekä miten opettajat hyödyntävät
S2-oppilaiden kielitaitoa ja kulttuurikokemusta opetuksessaan.
Tutkimukseni oli pääosin määrällinen, mutta myös laadullisia tutkimusmenetelmiä
käytettiin jonkin verran. Opettajat täyttivät kyselylomakkeen, jossa oli omat osionsa
ruotsin- ja saksanopettajille – eli ne opettajat, jotka opettivat sekä ruotsia että saksaa,
vastasivat lomakkeen molempiin osioihin. Täten yhteensä 64 ruotsinopettajaa sekä 38
saksanopettajaa vastasi kyselyyn. Kyselylomakkeiden vastaukset analysoitiin
kuvailevaa analyysia käyttäen, jossa tärkeintä oli selvittää vastausten jakautuminen.
Lisäksi laskettiin keskiarvot ruotsin- ja saksanopettajien vastauksille niihin
kysymyksiin, joissa käytettiin Likert-asteikkoa (1–5). Täten pystyttiin tekemään myös
vertailua ruotsin- ja saksanopettajien vastausten välillä.
Opettajien antamista vastauksista selvisi mm., että ruotsin- ja saksanopettajilla on
yleensä vähintään neutraaleja kokemuksia S2-oppilaiden opettamisesta, monilla jopa
positiivisia tai hyvin positiivisia. Saksanopettajien kokemukset olivat keskimäärin
positiivisempia kuin ruotsinopettajien. Opettajat eivät keskimäärin kuitenkaan
erityisellä tavalla huomioi S2-oppilaita opetuksessaan kuin korkeintaan silloin tällöin,
eivätkä myöskään usein hyödynnä S2-oppilaiden kieli- ja kulttuurikokemuksia.
Sekä ruotsin- että saksanopettajien mukaan S2-oppilaat voisi tarpeen tullen huomioida
opetuksessa mm. ohjeistamalla oppilasta vertaamaan kohdekieltä omaan
äidinkieleensä, antamalla tarpeen mukaan lisätukea sekä käyttämällä erilaisia
opetusmetodeja, mm. kuvia opetuksessa. S2-oppilaiden kieli- ja kulttuurituntemusta
voisi opettajien mielestä hyödyntää opetuksessa mm. silloin, kun tehdään vertailua
kielten ja kulttuurien välillä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | invandrare | |
dc.subject.other | språklärare | |
dc.subject.other | språkundervisning | |
dc.subject.other | undervisningsmetoder | |
dc.title | Svensk- och tysklärares åsikter om språkundervisning för elever med finska som andraspråk | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201405021612 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | German Language and Culture | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.date.updated | 2014-05-02T15:35:26Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 308 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajat | |
dc.subject.yso | kielet | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.subject.yso | saksan kieli | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |