University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yhteistyö ja yhteisen ymmärryksen luominen Liikkuva koulu -ohjelmaan osallistuvassa yläkoulussa

Thumbnail
View/Open
406.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mörsky, Maija
Date
2014
Discipline
PuheviestintäSpeech Communication

 
Tämän pro gradu -työn ensimmäisenä tavoitteena oli ymmärtää ja kuvata yhdessä Liikkuva koulu -ohjelmaan osallistuvassa koulussa tapahtuvaa yhteistyötä ja sitä, miten siinä luodaan yhteistä ymmärrystä osapuolten välillä. Toinen tavoite oli koota keinoja, joilla yhteistyötä voitaisiin kehittää käytännössä. Liikkuva koulu on valtakunnallinen ohjelma, jonka tavoitteena on lisätä peruskouluikäisten fyysistä aktiivisuutta koulupäivän aikana ja sen yhteydessä. Yhteistyö ja yhteisen ymmärryksen luominen ovat aktiivisia prosesseja, jotka tapahtuvat vuorovaikutuksessa. Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena ja sen tulokset perustuvat haastatteluaineistoon sekä dokumenttiaineistoihin. Haastatteluaineisto kerättiin haastattelemalla yhden ohjelmaan osallistuvan yläkoulun henkilökunnan jäseniä, jotka ovat mukana Liikkuva koulu -toiminnassa. Dokumenttiaineistot koostuvat Liikkuva koulu -toimintaan liittyvistä tutkimusraporteista ja hankehakemuksesta. Ne toimivat ikään kuin taustatietoina, joiden sisältöjä yhdistettiin haastatteluaineiston sisältöihin ja näin muodostettiin kokonaiskuvaa tutkittavasta ilmiöstä. Tulosten mukaan yhteistyö on jakautunut koulun ulkopuoliseen ja sisäpuoliseen yhteistyöhön. Rehtori osallistuu koulun ulkopuoliseen yhteistyöhön ja siinä korostuu tiedonjako sekä ideointi. Koulun sisäistä yhteistyötä tehdään koulun henkilökunnan kesken. Henkilökunnan välinen Liikkuva koulu -toimintaan liittyvä vuorovaikutus on melko vähäistä, eikä kaikki henkilökunnan jäsenet ole sitoutuneita yhteistyöhön. Henkilökunnalla on erilaisia näkemyksiä toiminnan tavoitteista ja käytännön toteutuksesta. Haastateltujen työntekijöiden välille on muodostunut yhteinen ymmärrys siitä, että toiminta on tärkeää ja merkityksellistä sekä siitä, että sen toteuttamiseksi olisi tärkeää saada koko henkilökunta sitoutumaan mukaan yhteistyöhön. Yhteistyö on eräänlainen muutosprosessi, jossa tarvitaan tiedonjakoa, yhteistä keskustelua sekä epävarmuuden ja jännitteiden hallintaa. Sekä ulkoista että sisäistä yhteistyötä voidaan kehittää lisäämällä eri toimijoiden välistä vuorovaikutusta ja osallistamalla useampia toimijoita. Yhteinen keskustelu mahdollistaa yhteisen ymmärryksen muodostumisen, mikä on edellytys toimivalle yhteistyölle. Liikkuva koulu -toiminnan mukanaan tuoma muutos tulisi nähdä voimavarana ja sille tulisi luoda merkityksiä, jotka koetaan myönteisinä eikä kuormittavina. ...
Keywords
Liikkuva koulu -ohjelma Tapaustutkimus puheviestintä vuorovaikutus yhteistyö
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404251578

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25550]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yhteisen näkemyksen rakentaminen julkishallinnon monialaisessa verkostossa 

    Lyttinen, Tommi (2014)
    Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tapaustutkimuksen keinoin kuvata yhteisen näkemyksen rakentamista julkishallinnon monialaisessa yhteistyössä. Yhteisen näkemyksen rakentumista tarkasteltiin perehtymällä monialaista ...
  • Toimiva yhteistyö : työelämän vuorovaikutussuhteet, tiimit ja verkostot 

    Aira, Annaleena (University of Jyväskylä, 2012)
  • Aikakausmedia digitaalisessa ympäristössä - mistä tekijöistä syntyvät menestyksen mahdollisuudet? : yleisöyhteisöjen tavoittelu, yhteisen arvon luominen & yleisöjen sitouttaminen 

    Kallio, Tanja (2017)
    Mediaorganisaatioiden yhtenä keskeisenä tavoitteena nähdään olevan yleisöjen tavoittelu digitaalisessa ympäristössä sekä mahdollisuudet, jotka syntyvät niiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Taustalla vaikuttaa mediaympäristön ...
  • Opettaja kiusattuna : peruskoulun opettajien kokemuksia vertaisrajat ylittävästä kiusaamisesta 

    Kauppi, Teemu (University of Jyväskylä, 2015)
  • Sosiaalisen tuen ja organisaatioon sitoutumisen yhteys 

    Liimatainen, Hanna (2013)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre