6th graders' skills in different areas of English : a comparison between the students' and teachers' opinion
Itsearviointi on tärkeässä roolissa oppimisessa ja opettamisessa, ja itsearviointi sisältyy nykyään opetussuunnitelmaan alakoulussa, sillä omien taitojen tuntemuksen on osoitettu lisäävän oppimisen tuloksia. Itsearviointiin voi linkittää metakognition, joka on oman osaamisen ja kykyjen hahmottamista ja niiden hyväksikäyttöä. Sekä oppimisessa että itsearvioinnissa on eroja sukupuolten välillä, ja näitä eroja olisi hyvä tutkia, jotta tuloksia voisi käyttää hyväksi opettamisessa. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää eroja eri kielen osa- alueiden välillä (lukeminen, kirjoittaminen, kuunteleminen, puhuminen) - onko jossain alueessa vahvemmin näkyvissä metakognitiiviset oppimistaidot, ja onko näissä alueissa sukupuolieroja. Tutkimuksessa tutkittiin oppilaiden omaa näkemystä omista taidoistaan sekä heidän opettajansa näkemystä.
Tutkimus toteutettiin eräässä keskisuomalaisessa alakoulussa kevätlukukauden loppuessa, keväällä 2010. Oppilaiden osalta tiedot tutkimukseen kerättiin kyselylomakkeella, jossa heitä pyydettiin antamaan arvosanat jokaiselle kielen eri osa-alueelle, sekä vastaamaan avoimeen kommenttiin millaisena he näkevät itsensä kyseisen kielen osa-alueen oppijana. Opettajan arvosanat kerättiin avoimella haastattelulla. Tutkimuksessa oli mukana 27 kuudennen luokan oppilasta ja yksi opettaja. Tutkimuksessa selvisi, että kokonaisuutena eri kielen osa-alueiden välillä oli eroja, mutta niistä ei ollut selkeää korrelaatiota metakognitiivisiin taitoihin. Kun arvosanoja tutkittiin yksilötasolla, tutkimuksessa tuli lukemisessa ja puhumisessa viitteitä metakognitiivisesta oppimisesta. Tyttöjen ja poikien eroja tutkittaessa, erot tulivat selkeästi esiin, ja tytöt olivat ankarampia sekä omissa arvosanoissa että negatiivisempia avoimissa kommenteissaan.
Tämän tutkimuksen tulosten pohjalta voi nähdä viitteitä metakognitiivisesta oppimisesta, mutta jotta tulokset olisivat kattavampia, pitäisi tutkimusta tutkia pidemmällä aikavälillä ja etenkin oppilaiden taitojen kehittymistä metakognitiivisten taitojen lisääntyessä. Sukupuolien välisistä eroista tuli tämän tutkimuksen tulosten perusteella ilmi se, että pojat eivät ole niin kriittisiä omille taidoilleen, ja heidän arvosanansa ovat lähempänä opettajan arvosanaa. Aiheessa olisi monia näkökulmia jatkotutkimuksille, ja tutkimusta voisi laajentaa tutkimuksiin, jotka tutkisivat monipuolisen itsearvioinnin vaikutuksista omien taitojen tuntemiseen, ja niissä ilmeneviin sukupuolien välisiin eroihin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Self-assessment : the experiences with and opinions on self-assessment among students and their teachers
Kokkonen, Tiia (2012)Itsearviointi on merkittävä osa kieltenoppimista, sillä sen avulla oppilaat voivat muun muassa huomata vahvuutensa ja heikkoutensa, kehittää itseään tarvittavilla osa-alueilla, sekä asettaa itselleen realistisia ... -
Association between the teacher–student relationship and teacher visual focus of attention in Grade 1 : student task avoidance and gender as moderators
Chaudhuri, Saswati; Pakarinen, Eija; Muhonen, Heli; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Routledge, 2024)This study investigated associations between quality of the teacher–student relationship (closeness and conflict) and teachers’ (N = 48) visual focus of attention in Grade 1 classrooms in fall and spring, and it explored ... -
Students’ perspectives on English medium instruction within higher education : exploring gender differences in Norway and Finland
Bukve, Trude (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2020)This study aims to explore gender differences in students’ perspectives on language use within higher education (HE), using data from a survey distributed to students at two universities in Norway and Finland. Analysing ... -
Student groups evaluating their group work and learning of critical online reading
Salminen, Timo; Lakkala, Minna; Ilomäki, Liisa; Marttunen, Miika (Routledge, 2024)The study examined student groups’ (n = 72) self-evaluations of their group work and their learning of critical online reading during an inquiry task. The analyses focused on aspects of critical online reading, describing ...