Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHakasaari, Mika
dc.date.accessioned2014-04-14T10:14:41Z
dc.date.available2014-04-14T10:14:41Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1312841
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43216
dc.description.abstractMika Hakasaari (2014). Luistelutaidon oppiminen: erityiskoulun oppilaiden luistelutaidon kehittyminen kahden lukuvuoden tehostetun teränkäyttö- ja oheisharjoittelujakson aikana. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 73 s., 7 liitettä. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää erityiskoulun oppilaiden luistelutaidon kehittymistä kahden lukuvuoden tehostetun teränkäyttö- ja oheisharjoittelujakson aikana sekä harjoitusten vaikutusten pysyvyyttä harjoittelujakson jälkeen. Päätavoitteenani oli tutkia kuinka määrätietoiseen teränkäyttö- ja oheisharjoitteluun osallistuvien kahden lapsen luistelumotoriikka kehittyi seurantajakson aikana. Lapsilla oli kielellisiä vaikeuksia. Selvitin myös varsinaisen harjoittelun lopettamisen yhteyttä luistelumotoriikan kehittymiseen. Tutkielma on laadullinen tapaustutkimus. Kuvasin jokaisen harjoitus- ja mittaustapahtuman videokameralla. Lisäksi pidin havaintopäiväkirjaa. Mittaustapahtumissa otin aikaa tutkittavien luistelunopeudesta luistelutekniikkaradalla sekä suoraan eteenpäin ja taaksepäin luistelussa seurantajakson eri vaiheissa. Jääharjoituksissa tutkittavat harjoittelivat saman määrän samoja harjoitteita, kun oheisharjoittelussa toinen pelasi pallopelejä ja toinen teki lajikohtaista oheisharjoittelua. Kerätyn aineiston avulla tein laadullista luistelun analyysiä, missä kiinnitin huomioni mittaustulosten ja luisteluteknisten elementtien muutokseen. Tutkimuksen kulussa seurasin tutkittavien henkilöiden luistelutaidon kehitystä ja arvioin heidän välistä suoriutumista ja niissä esiin nousevia eroja. Ensimmäisenä vuonna tutkittavat kehittyivät varsinkin ennestään vähemmän osattujen taitojen oppimisessa, kuten taaksepäin luistelussa. Toisena vuonna lajikohtainen oheisharjoittelu kehitti toisen tutkittavan tasapainoa ja koordinaatiota, mikä näkyi siinä, että hän kehittyi myös kaikkein vaativimmissa luisteluteknisissä taidoissa, kuten esimerkiksi kehäkierrossa taaksepäin. Toinen tutkittavista ei oppinut kyseisiä taitoja tutkimuksen aikana. Oppiminen oli kuitenkin hidasta molemmilla tutkittavilla, mikä saattoi selittyä kielellisten vaikeuksien tuottamilla ongelmilla tiedonkäsittelymenetelmissä. Fyysiset kuntotekijät eivät parantuneet tutkimuksessa olleilla harjoittelumäärillä tai sitä oli ainakin vaikea erottaa fyysisen kasvun vaikutuksesta. Koko tutkimuksen aikana opetuksen ja harjoittelun painotus jäällä oli ennestään tutuissa taidoissa, kuten eteenpäin luistelussa. Tutkittavat kehittyivät eniten kuitenkin heikommissa luistelutaidoissa, kuten taaksepäin luistelussa. Tutkittavat erosivat siten, että lajikohtainen oheisharjoittelu toisena vuonna edisti luistelutekniikan kehittymistä enemmän kuin pelkkä pallopelien pelaaminen. Varsinaisen harjoittelun loputtua luistelutaidot kehittyivät molemmilla edelleen. Tutkielma osoitti, että luisteluharjoittelu kannattaa. Avainsanat: luistelu, motoriikka, oheisharjoittelu, kielelliset vaikeudetfi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (73 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleLuistelutaidon oppiminen : erityiskoulun oppilaiden luistelutaidon kehittyminen kahden lukuvuoden tehostetun teränkäyttö- ja oheisharjoittelujakson aikana
dc.title.alternativeErityiskoulun oppilaiden luistelutaidon kehittyminen kahden lukuvuoden tehostetun teränkäyttö- ja oheisharjoittelujakson aikana
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201404141515
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.date.updated2014-04-14T10:14:42Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoliikuntakasvatus
dc.subject.ysoluistelu
dc.subject.ysomotoriikka
dc.subject.ysoharjoittelu
dc.subject.ysoerityisoppilaat
dc.subject.ysomotorinen kehitys
dc.subject.ysokielelliset häiriöt
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright