dc.contributor.author | Pietilä, Katri | |
dc.date.accessioned | 2014-04-02T12:30:56Z | |
dc.date.available | 2014-04-02T12:30:56Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1311957 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43142 | |
dc.description.abstract | Englannin kieli nähdään oikeutetusti maailmankielenä, sillä se on vakiinnuttanut asemansa kansainvälisen kommunikaation välineenä. Kielenkäyttö ja kommunikatiivisuus ovat olleet teoriassa vieraiden kielten opetuksen tärkeimpiä tavoitteita jo pitkään. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli tarkastella kielenoppijoiden näkemyksiä siitä, miten englannin kielen opetus suomalaisessa peruskoulussa valmistaa oppijoita käyttämään kieltä autenttisissa kielenkäyttötilanteissa peruskoulun jälkeen. Tarkoituksena oli myös selvittää, mitkä opetuksen osa-alueet lisäävät oppijoiden kykyä käyttää kieltä. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään, millaisia kielenkäyttötilanteita oppijat ovat kokeneet. Tutkimuksen tavoitteena oli myös tarkastella kielenoppijoiden näkökulmia siitä, miten englannin kielen opetus vastaa sille asetettuihin tavoitteisiin ja haasteisiin käytännön opetuksessa.
Tutkielman aineisto koostuu neljästä puoli-strukturoidusta ryhmähaastattelusta, joihin osallistui 12 yhdeksäsluokkalaista englannin kielen opiskelijaa kahdesta eri peruskoulusta. Haastatteluissa oppilaita kehoitettiin tuomaan vapaasti esiin ajatuksiaan ja mielipiteitään tutkitusta aiheesta. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksessa selvisi, että oppilaat ymmärtävät englannin kielen viestintätaitojen tärkeyden kaikessa toiminnassa nykyajan globaalissa maailmassa. Lisäksi oppilaat suhtautuvat myönteisesti englannin kielen viestintätaitojen opettamiseen ja oppimiseen. Kaikenkaikkiaan oppilaat kokivat, että englannin kielen opetus peruskoulussa antaa valmiuksia käyttää kieltä autenttisissa kielenkäyttötilanteissa. Tutkimuksen tulokset kuitenkin osoittivat useita seikkoja, jotka ilmaisivat, ettei kielenkäytön ja kommunikatiivisuuden kehitystä tueta englannin kielen opetuksessa asetetuista tavoitteista huolimatta.
Tutkielman tulokset osoittivat, että englannin kielen viestintätaitojen opettamiseen ja oppimiseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota perusopetuksen aikana. Lisäksi tutkimuksen tulokset ilmaisivat selkeän tarpeen viestintätaitojen harjoittamiseen englannin kielen opetuksessa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (108 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | communicative competence | |
dc.subject.other | language ability | |
dc.subject.other | language use | |
dc.subject.other | foreign language teaching and learning | |
dc.title | Going into the real world : language learners' views on how foreign language teaching prepares them to use language in authentic situations | |
dc.title.alternative | Language learners' views on how foreign language teaching prepares them to use language in authentic situations | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201404021454 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2014-04-02T12:30:56Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kielenkäyttö | |
dc.subject.yso | kielitaito | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | viestintätaidot | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |