Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPietilä, Katri
dc.date.accessioned2014-04-02T12:30:56Z
dc.date.available2014-04-02T12:30:56Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1311957
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43142
dc.description.abstractEnglannin kieli nähdään oikeutetusti maailmankielenä, sillä se on vakiinnuttanut asemansa kansainvälisen kommunikaation välineenä. Kielenkäyttö ja kommunikatiivisuus ovat olleet teoriassa vieraiden kielten opetuksen tärkeimpiä tavoitteita jo pitkään. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli tarkastella kielenoppijoiden näkemyksiä siitä, miten englannin kielen opetus suomalaisessa peruskoulussa valmistaa oppijoita käyttämään kieltä autenttisissa kielenkäyttötilanteissa peruskoulun jälkeen. Tarkoituksena oli myös selvittää, mitkä opetuksen osa-alueet lisäävät oppijoiden kykyä käyttää kieltä. Lisäksi tutkimus pyrki selvittämään, millaisia kielenkäyttötilanteita oppijat ovat kokeneet. Tutkimuksen tavoitteena oli myös tarkastella kielenoppijoiden näkökulmia siitä, miten englannin kielen opetus vastaa sille asetettuihin tavoitteisiin ja haasteisiin käytännön opetuksessa. Tutkielman aineisto koostuu neljästä puoli-strukturoidusta ryhmähaastattelusta, joihin osallistui 12 yhdeksäsluokkalaista englannin kielen opiskelijaa kahdesta eri peruskoulusta. Haastatteluissa oppilaita kehoitettiin tuomaan vapaasti esiin ajatuksiaan ja mielipiteitään tutkitusta aiheesta. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksessa selvisi, että oppilaat ymmärtävät englannin kielen viestintätaitojen tärkeyden kaikessa toiminnassa nykyajan globaalissa maailmassa. Lisäksi oppilaat suhtautuvat myönteisesti englannin kielen viestintätaitojen opettamiseen ja oppimiseen. Kaikenkaikkiaan oppilaat kokivat, että englannin kielen opetus peruskoulussa antaa valmiuksia käyttää kieltä autenttisissa kielenkäyttötilanteissa. Tutkimuksen tulokset kuitenkin osoittivat useita seikkoja, jotka ilmaisivat, ettei kielenkäytön ja kommunikatiivisuuden kehitystä tueta englannin kielen opetuksessa asetetuista tavoitteista huolimatta. Tutkielman tulokset osoittivat, että englannin kielen viestintätaitojen opettamiseen ja oppimiseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota perusopetuksen aikana. Lisäksi tutkimuksen tulokset ilmaisivat selkeän tarpeen viestintätaitojen harjoittamiseen englannin kielen opetuksessa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (108 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othercommunicative competence
dc.subject.otherlanguage ability
dc.subject.otherlanguage use
dc.subject.otherforeign language teaching and learning
dc.titleGoing into the real world : language learners' views on how foreign language teaching prepares them to use language in authentic situations
dc.title.alternativeLanguage learners' views on how foreign language teaching prepares them to use language in authentic situations
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201404021454
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2014-04-02T12:30:56Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokielenkäyttö
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoviestintätaidot
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright