Tietojen kalastelu sosiaalisen median palveluissa
Huusko, Tuija
Tietojen kalastelu sosiaalisen median palveluissa
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 33 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma
Ohjaaja: Veijalainen, Jari
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia tietojen kalastelun keinoja sosiaalisen median palveluissa sekä menetelmiä, joilla voidaan suojautua tietojen kalastelulta. Sosiaalinen media on valtavan laaja kenttä, johon myös tietojen kalastelijat ovat suunnanneet mielenkiintonsa, ja siihen kohdistetaan samanlaisia hyökkäyksiä kuin muillekin sivustoille. Hyökkäykset aiheuttavat taloudellisia ja henkilökohtaisia vahinkoja riippumatta siitä, mihin sivustoon ne suunnataan. Sosiaalisen median hyödyntäminen on suuresta käyttäjämäärästä johtuen tehokasta, sillä suuressa joukossa hyökkäykset leviävät moninkertaisesti nopeammin kuin joukossa, jossa on vain muutama käyttäjä. Tutkimus perustuu aikaisemmin julkaistuun tieteelliseen kirjallisuuteen aiheesta.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5367]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Identiteetin varastaminen sosiaalisen median palveluissa
Huusko, Tuija (2015)Identiteettivarkaus ja tietojen kalastelu ovat tätä päivää ja ne kasvavat jatkuvasti. Kohteena voi olla yksilö tai yhteisö, tuttu tai tuntematon, mutta yhteistä tapauksissa on se, että rikoksella voi olla kauaskantoiset ... -
Kilpailija vai kirittäjä? : case-tutkimus sosiaalisen median mahdollisuuksista osallistuvaan journalismiin alueellisissa sanomalehdissä
Salo, Aki (2015)Tämän pro gradu -työn tarkoituksena oli tarkastella miten alueelliset sanomalehdet hyödyntävät sosiaalista mediaa ja sen kautta lukijoitaan uutistyönsä tukena. Näkökulma oli koko toimitusorganisaatiossa, ei yksittäisissä ... -
Sosiaalisen median hyödyntäminen suomalaisissa yksityisen sektorin suuryrityksissä
Berg, Henri (2014)Työssä tutkittiin suomalaisen yksityisen sektorin suuryritysten suhtautumista sosiaaliseen mediaan ja sosiaalisen median hyödyntämistä. Suhtautumisesta tutkittiin, millaista se on ja miten se on muuttunut viime vuosina. ... -
Miten torjua vihapuhetta sosiaalisen median palveluissa?
Nousiainen, Tuula (Opetushallitus, 2017)Viimeaikainen keskustelu vihapuheesta ja sen leviämisestä verkossa on tuskin jäänyt keneltä- kään huomaamatta. Se yhdistettynä nuorten erittäin aktiiviseen sosiaalisen median käyttöön on yhtälö, joka tekee mediakasvatuksesta ... -
Sosiaalisten kuplien muodostuminen ja vaikutukset sosiaalisen median alustoilla
Luostarinen, Henrik (2022)Sosiaalisilla kuplilla (engl. echo chamber) tarkoitetaan tilanteita, jossa henkilön mielipiteet ja uskomukset vahvistuvat suljetun informaatioekosysteemin sisällä. Sosiaalisen kuplan sisällä ihmisten on mahdollista helposti ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.