University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Humour in EFL classrooms : a comparative case study between elementary and secondary school lessons

Thumbnail
View/Open
777.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Paajoki, Sanna
Date
2014
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Tämä laadullinen tapaustutkimus pyrkii selvittämään sekä opettaja- että oppilasaloitteisen huumorin roolia opetuksessa. Ilmiötä tarkastellaan eri huumorilajien kautta: ironia, kiusoittelu, leikinlasku, kielellä leikittely ja pilailu. Tutkimus on vertaileva, sillä tavoitteena on kuvailla oppilaiden luokka-asteen yhteyttä käytetyn huumorin määrään, huumorilajiin ja siihen onko huumori opettaja- vai oppilasaloitteista. Tämän lisäksi pohditaan huumorin positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia luokan ilmapiiriin. Tarkoituksena ei ole yleistää vaan tutkia yksittäistä tapausta: miten kaksi luokkaa, yksi alakoulun ja yksi yläkoulun luokka, ja heidän yhteinen opettajansa käyttävät huumoria oppitunneilla. Tutkimuksen aineisto koostuu vuonna 2013 suomalaisessa yhteiskoulussa kerätystä materiaalista ja sisältää kaksi viidennen luokan ja kaksi yhdeksännen luokan englannin oppituntia, sekä näiden luokkien opettajan haastattelun. Oppitunnit videoitiin, jonka jälkeen videoitu materiaali litteroitiin ja siitä poimittiin sekä opettaja- että oppilasaloitteiset huumorisekvenssit. Analyysin kautta määriteltiin eri huumorilajit ja niiden ominaisuudet, jonka jälkeen materiaalista poimitut huumorisekvenssit luokiteltiin näiden mukaisesti ja niitä lähdettiin tarkastelemaan keskustelunanalyysinmenetelmin. Myös opettajahaastattelu litteroitiin, jonka jälkeen se analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Haastattelun tarkoituksena oli tarkastella opettajan näkemyksiä huumorinkäytöstä suhteessa siihen millaisena huumori näyttäytyi hänen oppitunneillaan kuvatussa aineistossa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että seuratuilla tunneilla oppilasaloitteinen huumori oli yleisempää kuin opettaja-aloitteinen huumori. Erot opettajan ja oppilaiden huumoriin reagoimisessa ja huumorin käytössä eri luokka-asteilla olivat kuitenkin vähäisiä ja rajoittuivat lähinnä ironiaan ja kiusoitteluun. Huumorisekvenssit olivat iän lisäksi sidoksissa muihin elementteihin, kuten opettajan opetustyyliin ja oppitunnin sisältöön. Pohdittaessa huumorin vaikutuksia luokan ilmapiiriin, havaittiin vaikutusten olevan lähinnä positiivisia. Negatiivisuutta ilmeni eniten oppilaiden välisessä huumorissa ja oppilaiden aloittamissa huumorijaksoissa. Huumorisekvenssien sisältö oli kuitenkin harvoin täysin negatiivinen, vaan negatiivisuus oli yhteydessä esimerkiksi työrauhan häiriintymiseen. ...
Keywords
humour classroom interaction conversation analysis thematic interview case study comparative research Kvalitatiivinen tutkimus huumori oppitunnit opetustilanne vuorovaikutus opetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201403251397

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Associations between observed patterns of classroom interactions and teacher wellbeing in lower secondary school 

    Virtanen, Tuomo; Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K. (Elsevier, 2019)
    Classroom observations and teacher self-reports were used to examine the relationships between patterns of teacherestudent interactions and the wellbeing of Norwegian lower secondary school teachers. Latent profile ...
  • Knowing matters : how students address lack of knowledge in bilingual classroom interaction 

    Jakonen, Teppo (University of Jyväskylä, 2014)
  • A Validation Study of Classroom Assessment Scoring System-Secondary in the Finnish School Context 

    Virtanen, Tuomo; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija; Siekkinen, M.; Nurmi, Jari-Erik (Sage Publications, 2018)
    This study examined the reliability and validity of the Classroom Assessment Scoring System–Secondary (CLASS-S) in Finnish classrooms. Trained observers coded classroom interactions based on video recordings of 46 Grade 6 ...
  • Humor in the classroom 

    Roininen, Eevamaija (2010)
    Huumori vuorovaikutuksessa on mielenkiintoinen tutkimuskohde, sillä se sekä vaikuttaa vuorovaikutustilanteessa olevien ihmisten suhteisiin että heijastaa niitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia huumoria luokkahuoneessa ...
  • Teacher smiles as an interactional and pedagogical resource in the classroom 

    Jakonen, Teppo; Evnitskaya, Natalia (Elsevier, 2020)
    In classroom settings, laughter and smiles are resources for action that are available to both teachers and students. Recent interactional studies have documented how students use these resources to deal with trouble of ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre