University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Rehtori kelpoisten luokanopettajien arviointia koulutuksesta suhteessa työelämään

Thumbnail
View/Open
481.5Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Korpi, Suvi
Date
2014
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Jyväskylän Rehtori-instituutin Opetustoimen hallinnon ja johtamisen perusopinnot käyneiden luokanopettajien arviointia koulutuksesta suhteessa työelämään. Tarkastelen tutkimuksessani koulutuskokonaisuuden koettua vaikuttavuutta, käsitystä rehtorin työstä sekä näkemystä kouluyhteisöstä. Tutkimusaihe on tärkeä sillä alati muuttuvan maailman ja suomalaisen yhteiskunnan keskellä uudenlaisten johtamistaitojen merkitys korostuu. Koulun merkitys osana yhteiskuntaa on oleellinen. Tämän vuoksi kiinnostuin selvittämään, miten rehtorinkoulutus koetaan, kuinka se käytännössä edesauttaa työelämässä, miten rehtorin työ käsitetään ja miten kouluyhteisö nähdään. Tutkimus on laadullinen ja aineistolähtöinen. Se toteutettiin kahdeksalle luokanopettaja ja rehtori kelpoiselle, joiden keskinäinen tämän hetkinen työtoimenkuva oli kirjava. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, ja aineiston sisällönanalyysimenetelmänä sen pelkistämistä ja ryhmittelyä. Tutkimuksessa havaittiin työelämävuosien hyödyllisyys opiskelussa. Koulutuksen merkittävimpinä oppimiskokemuksina pidettiin vertaisilta ja mentorirehtorilta oppimista, rehtori-identiteetin vahvistumista sekä työkalujen saamista lakisäädöksiin. Kehitettävää opintoihin kaivattiin käytännöllisyyden lisäämisessä, vierailevien puhujien valikoinnissa sekä koulutuksen ja työelämän yhteensovittamisen huomioinnissa. Koulutuksen tuoma rehtori kelpoisuus lisäsi työmahdollisuuksia. Rehtorinkoulutuksen käyminen näkyi työelämässä kehittyneinä alais- ja esimiestaitoina sekä kokonaisuuksien näkemisenä. Johtajuuden ymmärrys näkyi erilaisien johtamisroolien hahmottamisena. Kouluyhteisön tarkastelussa näkyi sekä rehtorin ja opettajien toimenkuvien että koulu- ja yritysmaailman vertailua. Toimivan työyhteisön edellytyksinä nähtiin vuorovaikutus, yhteistyö, oman paikan löytäminen ja työssä viihtyminen. Ajatuksina koulusta kuvailtiin hyvää nykypäivän koulua, kehittyvää koulua sekä visioitiin hyvää tulevaisuuden koulua. ...
Keywords
Jyväskylän yliopisto rehtorit kelpoisuus koulutus johtajuus johtaminen oppiva organisaatio kouluyhteisö
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201403061324

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21349]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre