Kielellisen erityisvaikeuden pedagoginen kuntoutus : opettajien ja vanhempien näkökulma
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityiskoulun kuntouttavia tukitoimia lapselle, jolla on kielellinen erityisvaikeus sekä pedagogisen kuntoutuksen toteutumista koulussa. Tutkimukseen haluttiin opettajien ja vanhempien käsityksiä koulun osuudesta lapsen kokonaiskuntoutuksesta, koska he ovat asiantuntijoita kouluikäisen lapsen kuntoutuksessa.
Tutkimusta varten haastateltiin kahden erityiskoulun opettajia ja vanhempia (n=7) koulun kuntouttavista tukitoimista ja lasten kuntoutukselle asetetuista tavoitteista. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla ja analysoitiin fenomenografisesti. Vanhempien ja opettajien käsitykset kuntoutuksesta ja koulun tukitoimista muodostivat tutkimuksen tulosavaruuden.
Opettajien ja vanhempien käsityksen mukaan koulu on suuressa osassa lasten kokonaiskuntoutuksessa. Kuntoutus on läpileikkaavana teemana koulun arjessa ja kuntoutusta tapahtuu huomaamatta. Kuntoutus on eri tahojen joustavaa yhteistyötä, jossa koulu toimii yhdistävänä tekijänä. Kuntoutuksen päätavoitteiksi asetettiin itsenäistyminen ja elämään kuntoutuminen. Kuntoutuksen tavoitteita suunnitellaan yhdessä, ja samojen päämäärien eteen työskennellään kotona ja koulussa.
Lasten arkiympäristössä tapahtuvaa kuntoutusta kutsutaan pedagogiseksi kuntoutukseksi.Tutkimuksessa huomattiin lasten arkiympäristön eli koulun olevan merkityksellinen kuntoutumisen kannalta. Vanhemmat uskoivat, etteivät lapset pärjäisi tavallisessa kouluympäristössä eikä heidän kehityksensä olisi yhtä hyvää kuin erityiskoulussa. Opettajien käsitys lasten kehittymisestä ja koulun kuntouttavasta roolista oli yhtenevä vanhempien käsitysten kanssa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikkiterapian interventiot lasten kielellisen kuntoutuksen tukena : integroiva kirjallisuuskatsaus
Taipale, Marianne (2020)Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia, mitä eri musiikkiterapian interventioita 2010-luvulla on hyödynnetty lasten kielellisen kuntoutuksen tukena, ja mitä tuloksia eri menetelmien käytöstä on saatu. Tutkimus ... -
Nimeäminen ja lukemisvaikeus : kehityksen ja kuntoutuksen näkökulma
Salmi, Paula (Jyväskylän yliopisto, 2008)Paula Salmi selvitti väitöstutkimuksessaan, miten lasten nimeämistaidot kehittyvät 3,5 vuoden iästä toisen luokan loppuun asti. Hän arvioi nimeämistaitoa nopean sarjallisen nimeämisen testillä, jossa esitetään toistuvia ... -
Erityinen tuki perusopetuksen oppilaille, joilla tuen tarpeen taustalla on vakavia psyykkisiä ongelmia, kehitysvamma- tai autismin kirjon diagnoosi : VETURI-hankkeen kartoitus
Kokko, Tiina; Pesonen, Harri; Polet, J.; Kontu, Elina; Ojala, Terhi; Pirttimaa, Raija (2013)Tämä raportti on kirjoitettu VETURI-hankkeessa. Kyseessä on nelivuotinen tutkimus- ja kehittämis-hanke, joka kohdistuu perusopetuksen erityiseen tukeen. Tarkastelun kohteena on moniammatillista erityistä tukea oppimiseensa ... -
Ei-kielellisen auditiivisen harjoittelun vaikutus kuullunerotteluun ja kielellisiin taitoihin lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus
Partanen, Heidi (2013)Tämä Pro gradu -tutkielma on osa Oulun yliopiston, Oulun yliopistollisen sairaalan Neurokognitiivisen yksikön ja Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen vuosina 2005–2010 toteutettua yhteistyöprojektia, jossa tutkittiin ...