Innovatiivisuus organisaatiossa : yksilön innovatiivisuuden ja sisäisen yrittäjyyden näkökulma
Authors
Date
2014Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Yritys voi menestyä jatkuvasti muuttuvassa markkinatilanteessa kehittämällä sisäistä yrittäjyyttä
ja yhtä sen ulottuvuutta, innovatiivisuutta. Etenkin innovatiivisuuteen kohdistuu yhä enemmän
positiivisia odotuksia organisaatiossa, sillä mikään yritys ei pitkällä tähtäimellä menesty ilman
innovatiivisuutta.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin persoonallisuuden innovatiivisuuspiirteitä ja niiden
vaikutusta innovatiivisuuden ilmenemiseen kohdeyrityksessä. Teoreettinen viitekehys
muodostui yrittäjyyden prosessimallin ympärille, keskittyen teemoista erityisesti sisäiseen
yrittäjyyteen ja innovatiivisuuteen.
Kyseessä oli organisaatiotutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää, miten työntekijän
persoonan innovatiivisuuspiirteet vaikuttavat innovatiivisuuden kokemiseen. Lisäksi tutkittiin,
kuinka kohdeyrityksen työntekijät kokevat innovatiivisuuden. Tutkimuksessa selvitettiin myös,
mitkä tekijät estävät tai kannustavat innovatiivisuuteen ja miten sitä voidaan
kohdeorganisaatiossa edistää.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin survey-kyselynä monikansallisen teknologiayhtiön
Tampereen toimipisteessä, jossa työskentelee noin 200 työntekijää mobiililaitteiden
tuotekehityksen parissa. Tutkimusaineisto analysoitiin kvantitatiivisia menetelmiä käyttäen.
Tutkimus osoitti, että mitä innovatiivisempi henkilö persoonallisuudenpiirteiltään on, sitä
enemmän hän myös arvostaa innovatiivisuutta ja kokee työskentelevänsä innovatiivisessa
työympäristössä. Lisäksi persoonallisuudenpiirteiltään innovatiivisimmat henkilöt tuottavat
työssään enemmän uusia ideoita verrattuna vähemmän innovatiivisiin henkilöihin. Toisaalta
kaikkein innovatiivisimmat henkilöt kokevat, etteivät pääse hyödyntämään työssään omaa
innovatiivisuuttaan niin hyvin kuin piirteiltään vähemmän innovatiiviset henkilöt.
Tärkeä havainto oli myös se, että persoonallisuudeltaan innovatiivisimmat henkilöt myös
tiedostavat itse olevansa innovatiivisia persoonallisuuspiirteiltään eli tunnistavat piirteen
itsessään. Myös iällä, sukupuolella ja koulutustaustalla havaittiin olevan vaikutusta
innovatiivisuuden kokemiseen tai ilmenemiseen. Koska kyseessä oli organisaatiotutkimus,
tulosten perusteella laadittiin myös konkreettinen toimenpide-ehdotus innovatiivisuuden
edistämiseksi kohdeyrityksessä.
...
An organization can succeed in changing market conditions by developing intrapreneurship and
one of its dimensions, innovativeness. There are high expectations especially towards
innovativeness as no company can succeed in the long run without being innovative.
This study analyzed the personality traits of innovativeness and the effect of those on the
innovativeness and its manifestation in a case study. The theoretical framework was formed
around the process model of entrepreneurship, concentrating especially on intrapreneurship and
innovativeness.
This was an organization study for which the aim was to investigate how the
employees´personality traits affect innovativeness. Also, the study found out how the employees
of the case company conceived innovativeness. One of the goals was also to investigate what are
the biggest obstacles and motivators of innovativeness and how it can be developed in a
corporate environment.
The empirical part of the study was done as a survey at the Tampere site of a multinational
technology corporation. There are approximately 200 employees in the Tampere site working on
the research and development of mobile devices. The data was analyzed using quantitative
methods.
The study showed the more innovative a person is based on his or her personality traits, the
more he or she appreciates innovativeness and the higher the chance that he or she feels to be
working in an innovative work environment. Also, the persons having higher innovation
potential based on their personality traits produce more new ideas in their work compared to
the less innovative persons. However, the most innovative individuals feel that they can´t use
their own innovativeness at work as much as the less innovative individuals.
An important observation was also that the most innovative persons knew that they were
innovative which means that they recognized having that personality trait. Also, age, gender
and educational background had an effect on the experience or manifestation of innovativeness.
Because this was an organization study, an action plan was created based on the results in order
to develop innovativeness in the case company.
...
Alternative title
Yksilön innovatiivisuuden ja sisäisen yrittäjyyden näkökulmaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kokemukset ja opettajien väliset erot osaamisen tunnistamisen kehittämisessä : sisäisen yrittäjyyden, psykologisen omistajuuden ja työn ilon näkökulma
Niemelä, Raija-Helena (University of Jyväskylä, 2013) -
Sisäisen yrittäjyyden edistäminen suurorganisaatiossa : case Metso Paper Rautpohja
Simsiö, Milla (2003) -
Sisäisen yrittäjyyden ilmeneminen ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla
Bies-Wikgren, Jenniina (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata, millaista sisäistä yrittäjyyttä hoitotyötä tekevällä henkilöstöllä on ja kuinka se ilmenee hoitotyössä. Tavoitteena oli myös selvittää, miten lähijohtajat tukevat ja kannustavat ... -
Jöröt ja sankarit: Yrittäjän kuvat ja yrittäjyyden merkitykset pienyrittäjien kertomana
Planting, Veera (2018)Tämä maisterintutkielma käsittelee pienyrittäjien yrittäjyydelle antamia merkityksiä ja yrittäjyydestä rakentuvia kuvia. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten pienyrittäjät itse kuvailevat ja merkityksellistävät ...