Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTuohenmaa, Suvi
dc.date.accessioned2014-02-25T10:40:54Z
dc.date.available2014-02-25T10:40:54Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1309422
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43012
dc.description.abstractYritys voi menestyä jatkuvasti muuttuvassa markkinatilanteessa kehittämällä sisäistä yrittäjyyttä ja yhtä sen ulottuvuutta, innovatiivisuutta. Etenkin innovatiivisuuteen kohdistuu yhä enemmän positiivisia odotuksia organisaatiossa, sillä mikään yritys ei pitkällä tähtäimellä menesty ilman innovatiivisuutta. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin persoonallisuuden innovatiivisuuspiirteitä ja niiden vaikutusta innovatiivisuuden ilmenemiseen kohdeyrityksessä. Teoreettinen viitekehys muodostui yrittäjyyden prosessimallin ympärille, keskittyen teemoista erityisesti sisäiseen yrittäjyyteen ja innovatiivisuuteen. Kyseessä oli organisaatiotutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää, miten työntekijän persoonan innovatiivisuuspiirteet vaikuttavat innovatiivisuuden kokemiseen. Lisäksi tutkittiin, kuinka kohdeyrityksen työntekijät kokevat innovatiivisuuden. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitkä tekijät estävät tai kannustavat innovatiivisuuteen ja miten sitä voidaan kohdeorganisaatiossa edistää. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin survey-kyselynä monikansallisen teknologiayhtiön Tampereen toimipisteessä, jossa työskentelee noin 200 työntekijää mobiililaitteiden tuotekehityksen parissa. Tutkimusaineisto analysoitiin kvantitatiivisia menetelmiä käyttäen. Tutkimus osoitti, että mitä innovatiivisempi henkilö persoonallisuudenpiirteiltään on, sitä enemmän hän myös arvostaa innovatiivisuutta ja kokee työskentelevänsä innovatiivisessa työympäristössä. Lisäksi persoonallisuudenpiirteiltään innovatiivisimmat henkilöt tuottavat työssään enemmän uusia ideoita verrattuna vähemmän innovatiivisiin henkilöihin. Toisaalta kaikkein innovatiivisimmat henkilöt kokevat, etteivät pääse hyödyntämään työssään omaa innovatiivisuuttaan niin hyvin kuin piirteiltään vähemmän innovatiiviset henkilöt. Tärkeä havainto oli myös se, että persoonallisuudeltaan innovatiivisimmat henkilöt myös tiedostavat itse olevansa innovatiivisia persoonallisuuspiirteiltään eli tunnistavat piirteen itsessään. Myös iällä, sukupuolella ja koulutustaustalla havaittiin olevan vaikutusta innovatiivisuuden kokemiseen tai ilmenemiseen. Koska kyseessä oli organisaatiotutkimus, tulosten perusteella laadittiin myös konkreettinen toimenpide-ehdotus innovatiivisuuden edistämiseksi kohdeyrityksessä.fi
dc.description.abstractAn organization can succeed in changing market conditions by developing intrapreneurship and one of its dimensions, innovativeness. There are high expectations especially towards innovativeness as no company can succeed in the long run without being innovative. This study analyzed the personality traits of innovativeness and the effect of those on the innovativeness and its manifestation in a case study. The theoretical framework was formed around the process model of entrepreneurship, concentrating especially on intrapreneurship and innovativeness. This was an organization study for which the aim was to investigate how the employees´personality traits affect innovativeness. Also, the study found out how the employees of the case company conceived innovativeness. One of the goals was also to investigate what are the biggest obstacles and motivators of innovativeness and how it can be developed in a corporate environment. The empirical part of the study was done as a survey at the Tampere site of a multinational technology corporation. There are approximately 200 employees in the Tampere site working on the research and development of mobile devices. The data was analyzed using quantitative methods. The study showed the more innovative a person is based on his or her personality traits, the more he or she appreciates innovativeness and the higher the chance that he or she feels to be working in an innovative work environment. Also, the persons having higher innovation potential based on their personality traits produce more new ideas in their work compared to the less innovative persons. However, the most innovative individuals feel that they can´t use their own innovativeness at work as much as the less innovative individuals. An important observation was also that the most innovative persons knew that they were innovative which means that they recognized having that personality trait. Also, age, gender and educational background had an effect on the experience or manifestation of innovativeness. Because this was an organization study, an action plan was created based on the results in order to develop innovativeness in the case company.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (103 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherYrittäjyys
dc.subject.othersisäinen yrittäjyys
dc.subject.otherinnovaatio
dc.subject.otherinnovatiivisuus
dc.subject.otherpersoonallisuuspiirre
dc.titleInnovatiivisuus organisaatiossa : yksilön innovatiivisuuden ja sisäisen yrittäjyyden näkökulma
dc.title.alternativeYksilön innovatiivisuuden ja sisäisen yrittäjyyden näkökulma
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201402251281
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYrittäjyysfi
dc.contributor.oppiaineEntrepreneurshipen
dc.date.updated2014-02-25T10:40:55Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20422
dc.subject.ysoyrittäjyys
dc.subject.ysosisäinen yrittäjyys
dc.subject.ysoinnovaatiot
dc.subject.ysoinnovatiivisuus
dc.subject.ysopersoonallisuuden piirteet
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot