Kuntotestit kehitysvammaisille suunnatun liikuntaohjelman arviointimenetelmänä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen vaikutus säännöllisellä liikunnan harrastamisella on kehitysvammaisten nuorten fyysiseen kuntoon ja motoriseen taitoon. Lisäksi selvitettiin, miten liikuntaohjelmia ja kuntotestejä voidaan soveltaa kehitysvammaisille. Tutkimus toteutettiin ammatillisessa erityisoppilaitoksessa 16:n viikon mittaisena liikuntaohjelmana keväällä 2013. Tutkimukseen osallistui seitsemän opiskelijaa, jotka olivat iältään 17-20-vuotiaita. Poikia tutkimukseen osallistuneista oli neljä ja tyttöjä kolme.
Tutkimusaineistoa kerättiin liikuntaohjelman alussa ja lopussa suoritetuilla kuntotesteillä. Liikuntaohjelmaan liittyvien kuntotestausten avulla mitattiin kehitysvammaisten koordinaatiota, tasapainoa ja jalkalihasten voimaa. Lisäksi kehitysvammaisia opiskelijoita haastateltiin tutkimuksen alussa ja lopussa. Motorisia taitoja ja käyttäytymismuutoksia havainnoitiin koko liikuntaohjelman ajan havaintopäiväkirjan avulla.
Tutkimusaineiston kuntotestitulokset tallennettiin Excel-tiedostoina. Kuntotestituloksista laskettiin toistomäärien ja suoritusaikojen summat, keskiarvot, minimi- ja maksimiarvot sekä tapahtuneiden muutosten suuruus ja suunta. Tuloksia havainnollistettiin diagrammein ja taulukoin. Tuloksia vertailtiin yksilöllisesti ryhmän heterogeenisyyden ja pienuuden vuoksi.
Tutkimustulokset olivat kokonaisuudessaan myönteisiä. Notkeutta mittaavassa testissä kaikkien tulokset paranivat ohjelman aikana. Silmä-käsikoordinaatiota mittaavassa pallonheittotestissä useimpien pallonkäsittelytaidot olivat kehittyneet huomattavasti. Myös lihasvoima oli mittausten mukaan lisääntynyt. Tutkimuksen perusteella kehitysvammaisten nuorten liikunta-aktiivisuutta ja fyysistä kuntoa on mahdollista parantaa suunnitelmallisella, säännöllisellä ja pitkäkestoisella liikuntaohjelmalla. Ohjelman toteutus vaatii kaikkien osapuolten sitoutumista.
...
The purpose of this research was to find out the physical and motoric effects of regular physical training for young people with intellectual disability. Also the possibility of applying the exercise programs and physical tests for disabled people were examined. The research was implemented in a vocational special education institution as a 16-week-exercise program in spring 2013. Taking part were seven students, aged from 17 to 20. Four male and three female students were taking part.
Research data was gathered before and after the program with physical tests. Participants' coordination, balance and leg muscle strength were tested and measured by performing exercise program related physical tests. The mentally disabled students were also interviewed before and after the program. Motoric abilities and behavioral changes were observed throughout the program by using an observation diary.
Physical test results from the research data were saved as Excel files. Sums of the repetitions and durations of the test sets were registered. Averages, minimum and maximum values and also magnitude and direction of variation in test results during the program were researched. The results were demonstrated with diagrams and charts. They were compared individually because of the heterogeneous and relatively narrow group.
Overall the results were positive. Every one of the group examined improved their flexibility during the program. Ball handling skills of most were also improved significantly according to the ball throwing test that measures eye and hand co-ordination. Also muscular strength was improved during the program. According to the research it is possible to improve physical activity and condition of intellectually disabled young people with an organized long-term exercise program. It takes commitment from all parties to make the program successful.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Effect of Childhood Developmental Coordination Disorder on Adulthood Physical Activity : Arvo Ylppö Longitudinal Study
Tan, Jocelyn L.K.; Ylä‐Kojola, Anna‐Mari; Eriksson, Johan G.; Salonen, Minna K.; Wasenius, Niko; Hart, Nicolas H.; Chivers, Paola; Rantalainen, Timo; Lano, Aulikki; Piitulainen, Harri (Wiley, 2022)Individuals at risk of Developmental Coordination Disorder (DCD) have low levels of physical activity in childhood due to impaired motor competence, however physical activity levels in adulthood have not been established. ... -
5. ja 8. luokkalaisten koululaisten fyysinen toimintakyky : sukupuolten ja luokka-asteiden väliset erot sekä testien väliset yhteydet fyysistä toimintakykyä mittaavissa testeissä
Hautala, Tuomas; Hiltunen, Janne (2012)Hautala, Tuomas & Hiltunen, Janne 2012. 5. ja 8. luokkalaisten koululaisten fyysinen toimintakyky: Sukupuolten ja luokka-asteiden väliset erot sekä testien väliset yhteydet fyysistä toimintakykyä mittaavissa testeissä. ... -
Girls with low motor competence may be particularly at risk of insufficient skeletal loading; latent profiles analysis of a four-year follow-up of Finnish adolescents
Rantalainen, Timo; Gråsten, Arto; Haapala, Eero A.; Ortega, Francisco B.; Huhtiniemi, Mikko; Jaakkola, Timo (Oxford University Press (OUP), 2023)Purpose Adequate skeletal loads during the adolescent growth spurt are elemental in building a robust skeleton. Adolescents with poorer motor competence are less active and develop a less robust skeleton compared to their ... -
Move!-2023 : tulokset ja niiden hyödyntäminen liikunnanopetuksessa
Huhtiniemi, Mikko (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry, 2024)Viides ja kahdeksasluokkalaisten poikien kestävyyskunto ja liikkuvuus ovat parantuneet, ja entistä harvemmalla toimintakyky on alhaisella tasolla. Tytöillä tulokset ovat joko hieman parantuneet tai pysyneet ennallaan. -
Liikuntaintervention vaikutus 3-7-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja motorisiin taitoihin sekä fyysisen aktiivisuuden yhteys sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin
Sääkslahti, Arja (Jyväskylän yliopisto, 2005)Sääkslahti selvitti väitöskirjatutkimuksessaan runsaaseen ulkoliikuntaan kannustavan liikuntaohjelman vaikutuksia 3-7-vuotiaiden lasten liikunnan määrään ja perustaitoihin. Lisäksi hän tarkasteli liikunnan määrän ja laadun ...