dc.contributor.author | Lankila, Anu | |
dc.date.accessioned | 2014-02-18T09:39:01Z | |
dc.date.available | 2014-02-18T09:39:01Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1308749 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42976 | |
dc.description.abstract | Anu Lankila (2014). Nuorten liikunnanopettajien työelämäkokemuksia ryhmän toiminnasta ja siihen vaikuttamisesta. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 79s., 2 liitettä.
Tutkimukseni tarkoitus on esitellä nuorten liikunnanopettajien työelämäkokemuksia ryh-mäilmiöiden osalta. Ensinnäkin tutkimus esittelee opettajien työelämässä kohtaamia ryh-mäilmiöitä, joiden he kokevat vaikuttavan ryhmän toimintaan. Toisekseen esittelen tutkimuk-sessa esille tulleita ryhmän toimintaan vaikuttamisenkeinoja. Kolmanneksi tutkimukseni tuo esille opettajien näkemyksen siitä, millaiset ryhmän toimintaan vaikuttamisen valmiudet opet-tajat kokevat omaavansa ja mistä he ovat valmiutensa saaneet.
Tutkimukseen osallistui 12 liikunnanopettajaa joiden työkokemus vaihteli 2-15 kuukauden välillä. Tutkimukseen osallistui kahdeksan naista ja neljä miestä. Aineisto kerättiin sähköpos-tikyselyllä. Kysely koostui kahdesta avoimesta kysymyksestä. Aineisto analysoitiin sisällön-analyysiä käyttäen ja tutkimus pohjaa fenomenologis-hermeneuttiseen tieteenperinteeseen. Aineiston analysoinnissa käytin teoriasidonnaista analyysia eli abduktiivista päättelyä. Tulok-sissa esitellään aineistosta merkityksellisimpinä esille nousseet tutkimusongelmiin vastanneet teemat.
Tuloksissa ryhmän toimintaan vaikuttavina ryhmäilmiöinä esille tuli kolme eri teemaa; turval-linen ryhmä ryhmän toimivuuden perustana, ryhmän johtohahmot ryhmän toiminnan suuntaa-jina sekä suurryhmä ja sekaryhmä ryhmän toiminnan haastajina. Opettajien käyttäminä kei-noina ryhmän toimintaan vaikuttamisessa esille nousivat; yhteiset säännöt ja kuri, ryhmäyttä-minen, keskusteleminen ja opettajan oma toiminta. Tutkimuksen perusteella opettajista suurin osa koki ryhmänhallintataitojensa olevan hyvät tai neutraalit kahden todetessa ryhmänhallin-tataitonsa huonoiksi. Käytännön kokemusten merkitys ryhmän toimintaan vaikuttamisen taus-talla korostui. Opintojen merkityksen kokeminen vaihteli; osa koki opinnot hyödyllisiksi ryhmänhallintaitojen osalta, osa kaipaisi lisäopintoja aihealueelta.
Tutkimuksen avulla saatiin selville liikunnanopettajille merkitykselliset ryhmän toimintaan vaikuttavat ryhmäilmiöt ja niiden kohtaamisen keinot. Tulokset tukivat osin aiempia tuloksia. Suur- ja sekaryhmät tulivat esille ryhmän toimintaa vaikeuttavina tekijöinä. Opettajien nostama turvallisen ryhmän merkitys tuki käsitystä ryhmäkoheesion merkityksestä ryhmän toiminnalle. Opettajien käyttämät keinot ryhmän toiminnan hallitsemiselle tukivat teorian luomaa pohjaa ja aikaisempia tutkimustuloksia. Uutta tietoa tutkimus toi opettajien käsityksestä omista ryhmän toimintaan vaikuttamisen taidoista ja näiden taitojen alkuperästä.
Avainsanat: liikunnanopettajat, koheesio, ryhmädynamiikka | fi |
dc.description.abstract | Anu Lankila (2014). Young PE-teachers work experiences about group’s actions and influ-encing to that. Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Master’s thesis, 79pp., 2 appendicies.
Purpose of my study was to introduce young PE teachers experiences from work over group phenomena. First of all study introduces the actual group phenomena that have influence on the functioning of a group. Second of all study introduces teachers ways of influencing to groups actions. Third of all study brings up teachers viewpoint of what kind of like abilities teachers have on influencing to groups actions. Study also introduces the sources where they have got their abilities from.
Twelve PE teachers took part in the study. Their working experience varied between two to fifteen months. Eight women and four men were involved in the study. Data was collected using email enquiry. Email enquiry consisted of two open questions. Data was analyzed by using content analyzing technique. Study has it´s theoretical background in phenomenological-hermeneutic discipline. Data was analyzed by using abduktive reduction where data based knowledge and theoretical models overlap.
Results of the study brought up that phenomena teachers feel have impact on groups actions are; safe group as a good base for group actions, leading figures as the directiors of groups actions and the big size and mixed-sex groups hindering groups actions. Teachers main ways of influencing to groups actions where rules and discipline, grouping exercises, discussions and teachers own actions. Most of teachers found their grouphandling skills good or neutral. Two of teachers found their grouphandling skills to be insufficient or bad. As resources of skills on grouphandling teachers highlighted the importance of practical experiences. Aca-demic studies were also discussed. Some felt that they had received important information from their studies. Part of teachers felt that academic studies were inadequate over the subject and yearned more education.
Study brought up the significant phenomena that PE teachers face at their work. It also brought up the means of encountering those phenomena. Results from these supported partly previous studies. Large and mixed-sex groups came across as crusial factors that complicate groups actions. Teachers brought up the meaning of a safe group which supported the sig-nifigance of group cohesion to groups actions. The ways that teachers used to control groups actions supported the previous studies and got background from theories. Study brought new information about teachers own understanding of their grouphandling skills and of the re-sources to these skills.
Key words: PE teachers, group cohesion, group phenomena | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (86 s.) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | liikunnanopettajat | |
dc.subject.other | koheesio | |
dc.subject.other | ryhmädynamiikka | |
dc.subject.other | PE teachers | |
dc.subject.other | group cohesion | |
dc.subject.other | group phenomena | |
dc.title | Nuorten liikunnanopettajien työelämäkokemuksia ryhmän toiminnasta ja siihen vaikuttamisesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201402181249 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2014-02-18T09:39:02Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | liikunnanopettajat | |
dc.subject.yso | ryhmät | |
dc.subject.yso | sosiaalinen koheesio | |
dc.subject.yso | ryhmädynamiikka | |
dc.subject.yso | koheesio | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |