Sana-assosiaatioverkkojen koheesion yhteys ryhmädynamiikkaan
Tässä pilottitutkimuksessa selvitettiin sana-assosiaatioiden koheesiota ryhmissä.
Tarkoituksena oli selvittää, löytyykö yhtenäisyyttä ryhmän keskinäisen toimeen
tulemisen välillä ja sen suhteen, kuinka ryhmät assosioivat sanoja. Assosiaatioiden koheesion mittaamisessa käytettiin pohjatietona muistiteorioita ja verkkoteoriaa. Koehenkilöt olivat Jyväskylän yliopistossa järjestetyn kurssin oppilaita,
jotka jakaantuivat ryhmiin. Kurssin aluksi ensimmäiset assosiaatiotehtävät teetettiin oppilailla. Kurssin loputtua he tekivät kaksi uutta tehtävää sekä ensimmäiset tehtävät, jotta osalle tehtävistä saatiin kaksi eri mittauspistettä. Kurssin
oppilaat sekä vetäjät täyttivät kurssin loputtua ryhmän koheesiosta kyselyn,
jonka pohjana käytettiin sosiaalipsykologian määritelmiä ryhmän kiinteydestä.
Tehtävissä jokainen assosioitu sanapari sai oman numeerisen arvon ja
nämä luvut niputettiin yhteen ryhmittäin. Tällöin pystyttiin vertaamaan, kuinka yhtenäinen ryhmän assosiaatioluku on verrattuna ryhmän arvosanaan. Lisäksi pystyttiin vertaamaan ryhmien keskinäisiä eroja assosiaatioiden koheesiossa, sekä tutkimaan muuttuivatko kahteen kertaan tehdyt tehtävät ajan myötä.
Tulosten mukaan ryhmäkohtainen tehtävien yhtenäisyys ei muutu ajan
myötä. Analyysissä selvisi, että ryhmädynamiikaltaan erilaisten ryhmien väleillä oli eroja sekä assosiointitavoissa, että verkkoteorian pohjalta. Lukuisista tutkimuksissa käytetyistä assosiaatiotavoista yhdessä ominaisuudessa löytyi merkitsevää eroa ryhmien välillä. Mittauspisteessä 1. parhaimman arvosanan ryhmässä valittiin enemmän piirreassosiaatiotapoja kuin huonoimman arvosanan
ryhmässä, mutta ei kuitenkaan eniten kaikista ryhmistä. Huomattiin myös, että
tehtävissä varioitiin enemmän parhaimmassa ryhmässä, mikä voidaan tulkita
luovuudeksi. Huonoimman ryhmän vastaukset olivat homogeenisempia.
Verkkoteorian osalta analyysissä selvisi kaavioita tutkiessa, että paras ja
huonoin ryhmä sijoittuivat toisiinsa nähden ääripäihin melkein joka kaaviossa.
Huonoimman arvosanan ryhmä sijoittui kuitenkin enemmän ääripäihin kuin
parhaimman arvosanan ryhmä. Tuloksiin saattaa vaikuttaa se, että huonoimman arvosanan saaneessa ryhmässä oli vähiten vastaajia.
Tämän pilottitutkimuksen alustavat havainnot antavat aihetta tutkia lisää
ryhmän luovuuden merkitystä ryhmän suoriutumiselle. Lisäksi verkkoteorian
pohjalta kannattaisi tutkia, toistuuko tulos huonoimman ryhmän sijoittumisesta
ääripäihin kaavioissa suhteessa parhaimpaan ryhmään ja miksi näin tapahtuu.
...
The cohesion of word associations in the groups was investigated in this pilot
study. The purpose was to investigate whether there is coherence between how
the groups are functioning and how these groups associate words. Theories of
memory and graph theory were used to measure the cohesion of the associa-
tions. The subjects were students from a course of the University of Jyväskylä.
The subjects formed groups. The subjects conducted the first association tasks
in the beginning of the course and repeated the tasks at the end of the course
among two new tasks. Thus, there was two measurement points for some tasks.
At the end of the course the students and the teachers filled an inquiry to esti-
mate the grades about the group cohesion. Questions of the inquiry were based
on theories of social psychology. In word association tasks each paired word
was given a numeric value and these values were calculated per each group.
Thus it was possible to compare how coherent were the associations of the
group and compare it to its performance. Also it was possible to compare the
differences of the cohesion of associations between the groups and investigate
whether the cohesion changed over time.
The result was that cohesion of the association tasks didn't change over
time. There were differences between the groups that had different kind of
group dynamics based on the grades. The differences were found in the analy-
sis based on theories of memory and graph theory. Many association indicators
were used in this study. Significant difference was found in one indicator be-
tween the groups. ”Feature” indicators were chosen more at the first measure-
ment point in the best group than in the weakest group but not more than in all
the other groups. The best group did more variations in tasks which can be sign
of creativity. The variations were more homogeneous in the weakest group.
The best and the weakest group were positioned to the opposite sides
from each other in almost each graph that was investigated based on graph the-
ory. However, the weakest group was positioned more to the furthest positions
in the graphs. It may have affected to all the results that the weakest group was
the smallest one. The initial results of this pilot study encourage to study fur-
ther the impact of creativity on group performance. Also it can be useful to
study more whether the best and weakest group position to the furthest posi-
tions in the graphs based on graph theory and why this occurs.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29410]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Koheesion merkitys jalkapalloharrastuksen jatkamisaikomukseen C- ja B-ikäisillä junioreilla
Karjalainen, Petri; Auvinen, Anna (2012) -
Nuorten liikunnanopettajien työelämäkokemuksia ryhmän toiminnasta ja siihen vaikuttamisesta
Lankila, Anu (2014)Anu Lankila (2014). Nuorten liikunnanopettajien työelämäkokemuksia ryhmän toiminnasta ja siihen vaikuttamisesta. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 79s., 2 liitettä. ... -
The inhibitory effect of long-term associative representation on working memory
Zhang, Yin; Liang, Tengfei; Ye, Chaoxiong; Liu, Qiang (Science Press, 2020)Studies on how long-term memory affects working memory (WM) have found that long-term memory can enhance WM processing. However, these studies only use item memory as the representation of long-term memory. In addition to ... -
Neural correlates of retrospective memory confidence during face-name associative learning
Xu, Weiyong; Li, Xueqiao; Parviainen, Tiina; Nokia, Miriam (Oxford University Press, 2024)The ability to accurately assess one’s own memory performance during learning is essential for adaptive behavior, but the brain mechanisms underlying this metamemory function are not well understood. We investigated the ... -
Distinct Hippocampal Oscillation Dynamics in Trace Eyeblink Conditioning Task for Retrieval and Consolidation of Associations
Kim, Kayeon; Nokia, Miriam S.; Palva, Satu (Society for Neuroscience, 2024)Trace eyeblink conditioning (TEBC) has been widely used to study associative learning in both animals and humans. In this paradigm, conditioned responses (CRs) to conditioned stimuli (CS) serve as a measure for retrieving ...