Effects of video games : English language learning of girls
Erilaiset kannettavat laitteet ovat lisääntyneet viimeisen muutaman vuoden aikana ja levinneet yleiseen käyttöön. Tämä levinneisyys on johtanut myös siihen, että videopelejä on saatavilla enemmän ja pelaaminen on yleistynyt. Samalla pelaamisen tutkimus on lisääntynyt ja videopelit on havaittu hyödyllisiksi.
Toisaalta globaalisaatio ja teknologian kehitys on johtanut siihen, että englanti on tullut osaksi arkea entistä enemmän. Videopelit tarjoavat hauskan ja laajan oppimisympäristön, mutta videopelien vaikutuksia kielenoppimiseen ei kuitenkaan ole tutkittu vielä kovinkaan paljoa. Etenkin tyttöjen pelaamisen tutkiminen on vielä vähäistä, koska perinteisesti ajatellaan, että vain pojat pelaavat. Lisäksi on huomattu, että ne pojat, jotka pelaavat videopelejä, menestyvät englannissa paremmin kuin tytöt.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppivatko tytöt englantia videopelejä pelaamalla ja kerätä myös tietoa heidän pelimieltymyksistään. Aineisto kerättiin kyselylomakkeena Jyväskylän yliopistossa ja siihen osallistui yhteensä 133 naispuolista opiskelijaa. Kysymykset liittyivät tyttöjen kokemuksiin ja mielikuviin.
Tuloksista kävi ilmi, että suurin osa vastaajista koki videopelien vaikuttaneen englannin kielen taitoonsa positiivisella tavalla. Vaikutukset ylsivät monille eri kielitaidon alueille ja etenkin sanaston koettiin parantuneen. Yleisimpiä syitä olivat, että pelit ovat englanniksi ja että niissä ei pääse eteen päin, jos ei ymmärrä englantia. Vastaajat saattoivat istua sanakirja kädessä pelatessaan tai yrittivät muuten selvittää, mitä pelissä puhuttiin. Tällöin voidaan olettaa, että pelit ovat motivoivia ja hyödyllisiä. Lisäksi voidaan ajatella, että peleistä voisi olla hyötyä kouluopetuksessa niiden moninaisuuden takia. Ne sopivat hyvin erilaisille oppijoille ja tarjoavat jotain mielenkiintoista melkein jokaiselle. Tutkimus antaa hyvän yleiskuvan 18-28-vuotiaiden suomalaisten naisten pelaamisesta, mutta koska tutkimuksessa oli omat ongelmansa, ei tuloksia voida pitää yleispätevänä, vaan ne pitää ymmärtää suuntaa antavana.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"#Dontstayinschool" : learner perceptions on the connection between listening to extramural music in English and different areas of English skills
Laukkanen, Otto (2015)Vapaa-aikana tapahtuva kielenoppiminen on yhä suuremmassa roolissa nykyaikana. Sitä on jo jonkin verran tutkittu, mutta tutkimus on pääasiallisesti ollut kaikki vapaa-ajan aktiviteetit huomioon ottavaa, eikä siinä täten ... -
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ... -
Content based teaching of English on third graders in the Kortepohja elementary school : a case study
Mäki, Leena; Suuronen, Siru (1997) -
English teachers as constructed in the language learning autobiographies written by university students : a discursive study
Keski-Heiska, Anna-Mari (2009) -
Learning and using English and Swedish beyond the classroom : activity systems of six upper secondary school students
Fagerlund, Tarja (2012)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli katsoa englannin ja ruotsin oppimista koulun ulkopuolella toiminnan teorian ja erityisesti Engeströmin (1987, 1999) toimintajärjestelmämallin näkökulmasta, josta aihetta ei ole ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.