Show simple item record

dc.contributor.authorVehviläinen, Heli
dc.date.accessioned2014-01-27T16:59:08Z
dc.date.available2014-01-27T16:59:08Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1307240
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42877
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoitus oli kuvata kolmiportaisen tuen toteuttamista esiopetuksessa. Erityisesti kiinnostus kohdistui lasten saamaan tukeen yleisessä, tehostetussa ja erityisessä tuessa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin esiopetuksen opettajien käsityksiä kolmiportaisen tuen hyvistä käytännöistä ja kehittämisen kohdista. Tässä laadullisessa tutkimuksessa aineistonkeruumenetelminä käytettiin lapsikohtaista kyselylomaketta ja teemahaastattelua. Tutkimukseen valikoitui neljä esiopetuksen opettajaa ja yksi varhaiserityisopettaja, joiden ryhmissä oli tukea tarvitsevia lapsia. Opettajat täyttivät pääasiassa avoimia kysymyksiä sisältävät kyselylomakkeet yhteensä kymmenen lapsen osalta. Lisäksi tutkimukseen osallistuneet opettajat haastateltiin. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimustulosten mukaan kolmiportaisen tuen toteuttamiseen liittyvät kaikilla tuen portailla toistuvat erilaiset tuen muodot, tuen prosessointi ja tuen kontekstit. Tuen muodot voidaan jakaa aikuisen tarjoamaan välittömään tukeen, pedagogisiin menetelmiin ja toimintaympäristön muokkaukseen. Tuen prosessoinnissa toistuvat yksilöllisyys ja tarve johonkin enempään sekä tuen konteksteissa laadukas esiopetus, kodin tarjoama tuki ja esiopetuksen jälkeinen perusopetus. Kolmiportaisen tuen toimivuuden arvioinnissa sekä hyväksi käytännöksi että kehittämisen kohdaksi kuvataan dokumentointi ja jatkuvuus esiopetuksesta perusopetukseen. Pelkäksi hyväksi käytännöksi arvioidaan muun muassa lasten oikeus saada tukea ja yhteistyö kodin kanssa. Kehittämisen kohdiksi koetaan vielä muun muassa uuden käytännön siirtyminen osaksi arjen toimintaa ja yhteiset linjaukset tuen muodoista.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (63 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkolmiportainen tuki
dc.titleKolmiportaisen tuen toteuttaminen esiopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201401271146
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2014-01-27T16:59:08Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysolapset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record