Show simple item record

dc.contributor.authorHarju, Heidi
dc.date.accessioned2014-01-24T10:39:56Z
dc.date.available2014-01-24T10:39:56Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1307155
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42863
dc.description.abstractTyö on tutkimus musiikkiluokkatoiminnan ja soittamisen motivaatiotekijöistä Lappeenrannan musiikkiluokilla. Lappeenrannan musiikkiluokkalaiset ovat musiikkiopiston oppilaita ja hakevat musiikkiluokalla opiston pääsykokeiden kautta. Haluan tutkia, onko musiikkiluokkalaisuudella ratkaiseva rooli soittomotivaation kehittymisessä ja ylläpitämisessä? Onko kyse pelkästään innokkuudesta musiikkia kohtaan? Miten musiikkiluokkalaisen motivaatio näkyy soittamisessa? Vaikuttaako musiikkiopiston kanssa tehtävä yhteistyö soittoharrastuksen jatkumiseen positiivisesti? Vastauksissa ilmeni, että musiikkiluokkatoiminnalla on vaikutusta lappeenrantalaisnuorien soittoharrastukseen ja sen mielekkyyteen. Alakoulusta alkanut orkesteritoiminta auttaa yhteissoitossa. Suurin vaikutus soittoharrastukseen on oma halu soittaa. Ulkoiset tekijät, kuten vanhemmat, eivät olleet merkittävässä roolissa harrastuksen jatkumiseen. Yhteistyö musiikkiopiston kanssa tukee harrastuksen jatkumista sekä monipuolisen musiikillisen opin saavuttamista. Musiikkiluokat ovat instituutiona toimiva kokonaisuus, joskin kuntakohtaiset erot ovat isojakin. Lappeenrannan toimintamalli on tehokas, mutta jokseenkin suorituskeskeinen. Toimintamallin perusta on linkki musiikkiopistoon. Pääsykokeet suoritetaan musiikkiopiston kanssa yhteistyössä ja oppilaat saavat opistopaikan lisäksi paikan musiikkiluokalle. Tutkimuksessa olisi tarkoitus saada selville keinoja, jotta musiikkiluokkien ja musiikkiopiston yhteistyötä voitaisiin kehittää niin, että se palvelisi kumpaakin osapuolta sekä innostaisi ja motivoisi lapsia sekä nuoria jatkamaan soittoharrastustaan.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (66 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherLappeenrannan Musiikkiopisto
dc.titleMusiikkiluokkalaisuuden vaikutus soittomotivaatioon Lappeenrannan musiikkiluokilla
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201401241132
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.date.updated2014-01-24T10:39:56Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysomusiikkiluokat
dc.subject.ysosoittaminen
dc.subject.ysotoimintakulttuuri
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright