Musiikkiluokkalaisuuden vaikutus soittomotivaatioon Lappeenrannan musiikkiluokilla
Työ on tutkimus musiikkiluokkatoiminnan ja soittamisen motivaatiotekijöistä Lappeenrannan musiikkiluokilla. Lappeenrannan musiikkiluokkalaiset ovat musiikkiopiston oppilaita ja hakevat musiikkiluokalla opiston pääsykokeiden kautta.
Haluan tutkia, onko musiikkiluokkalaisuudella ratkaiseva rooli soittomotivaation kehittymisessä ja ylläpitämisessä? Onko kyse pelkästään innokkuudesta musiikkia kohtaan? Miten musiikkiluokkalaisen motivaatio näkyy soittamisessa? Vaikuttaako musiikkiopiston kanssa tehtävä yhteistyö soittoharrastuksen jatkumiseen positiivisesti?
Vastauksissa ilmeni, että musiikkiluokkatoiminnalla on vaikutusta lappeenrantalaisnuorien soittoharrastukseen ja sen mielekkyyteen. Alakoulusta alkanut orkesteritoiminta auttaa yhteissoitossa. Suurin vaikutus soittoharrastukseen on oma halu soittaa. Ulkoiset tekijät, kuten vanhemmat, eivät olleet merkittävässä roolissa harrastuksen jatkumiseen. Yhteistyö musiikkiopiston kanssa tukee harrastuksen jatkumista sekä monipuolisen musiikillisen opin saavuttamista.
Musiikkiluokat ovat instituutiona toimiva kokonaisuus, joskin kuntakohtaiset erot ovat isojakin. Lappeenrannan toimintamalli on tehokas, mutta jokseenkin suorituskeskeinen. Toimintamallin perusta on linkki musiikkiopistoon. Pääsykokeet suoritetaan musiikkiopiston kanssa yhteistyössä ja oppilaat saavat opistopaikan lisäksi paikan musiikkiluokalle. Tutkimuksessa olisi tarkoitus saada selville keinoja, jotta musiikkiluokkien ja musiikkiopiston yhteistyötä voitaisiin kehittää niin, että se palvelisi kumpaakin osapuolta sekä innostaisi ja motivoisi lapsia sekä nuoria jatkamaan soittoharrastustaan.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Soiton iloa ja musiikin lumoa : yhteissoiton vaikutus lapsen soittomotivaatioon ja luovuuteen soittoharrastuksen alkuvaiheessa
Kupari, Hanna (2017)Yhteissoiton avulla luodut musiikilliset elämykset ovat tärkeä osa lapsen musiikkiharrastuksen mielekkyyttä soittoharrastuksen alkuvaiheessa. Tässä työssä tutkin, kuinka yhteissoitto lasten sinfoniaorkesteri Trombissa ... -
Kitaraoppilaan toiveiden ja tavoitteiden vaikutus opiskelumotivaatioon
Veijonen, Konsta (2021)Miksi joidenkin oppilaiden käydessä kitaratunneilla opettajalla on toisinaan todella haastavaa yrittäessään motivoida oppilasta kitaransoiton pariin, ja miksi toisaalta toisten oppilaiden suhteen tilanne tuntuu olevan ... -
Viulistien yhteissoiton merkitys soitonopetuksessa ja sen vaikutus motivaatioon
Suni, Riikka (2006) -
Musiikkiluokka osana koulun toimintakulttuuria : tapaustutkimus Savonlinnan musiikkiluokista
Laamanen, Hanna-Leena (2021)Olen tehnyt tutkimuksen musiikkiluokkien vaikutuksesta koulun toimintakulttuuriin lukuvuoden 2020–2021 aikana. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus musiikkiluokkatoiminnasta Savonlinnan Talvisalon koulun Heikinpohjan ... -
Mistä eväät musiikkiluokanopettajaksi? : koulutus ja elämänhistoria opettajuuden muovaajina
Autio, Maikki (2007)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.