Kasvifysiologian harjoitustyön vaikutus yliopistoopiskelijoiden tiedollisiin oppimistuloksiin ja harjoitustyön kehittäminen
Abstract
Yliopisto-opintojen tavoitteista tärkeimmiksi voidaan nimetä tieto- ja ajatteluntavoitteet.
Tutkimuksessa tarkasteltiin kasvifysiologian harjoitustyön vaikutusta yliopistoopiskelijoiden
tietämisen tasoon sekä opiskelijoiden ymmärryksen tasoa aihetta käsitelleen
kurssin lopussa. Tietäminen ja ymmärtäminen muodostavat tietotavoitteet, joiden pohjalta
ajatteluntavoitteet kehittyvät. Käytetty kasvifysiologian harjoitustyö pohjasi Wrightin &
Bonserin (1999) esittämään harjoitustyöhön, jossa tarkastellaan keinotekoisen herbivorian
indusoimaa puolustusreaktiota kasvissa. Harjoitustyötä kehitettiin Jyväskylän yliopiston
bio- ja ympäristötieteiden laitoksen BIOA110: Kasvi- ja eläinfysiologian perusteet -kurssin
käyttöön. Oppimiseen liittyvinä tutkimuskysymyksinä tarkasteltiin muuttuivatko
opiskelijoiden kasvien puolustautumiseen herbivoriaa vastaan liittyvät käsitteet määrältään
ja sisällöltään käytännön harjoitustyön seurauksena sekä millaisia oppimistuloksia
opiskelijat saavuttivat kurssin loppuun mennessä kasvien puolustautumiseen herbivoriaa
vastaan liittyen. Tutkimuskohteena oli Kasvi- ja eläinfysiologian perusteet -kurssille
keväällä 2010 osallistuneet opiskelijat. Opiskelijoiden käyttämien käsitteiden määrän ja
sisällön muutosta tarkasteltiin seitsemältätoista opiskelijalta ennen harjoitustyötä ja heti
sen jälkeen kerätyistä miellekartoista. Ymmärryksen tasoa kurssin lopussa tarkasteltiin
kahdeksalta opiskelijalta heidän tenttivastauksistaan. Opiskelijoiden käyttämien käsitteiden
määrä lisääntyi harjoitustyön tekemisen seurauksena ja niiden sisältö monipuolistui.
Kurssin lopussa opiskelijoiden oppimistulokset olivat monirakenteisen oppimisen tasolla ja
heidän ymmärryksensä oli irtonaista muistitietoa. Kandidaatin tutkinnon viitteellinen
ymmärryksen taso on yhden oppimistulostason havaittua tasoa ylempänä. Kolmantena
tutkimuskysymyksenä tutkittiin, toimiiko trikomipuolustusreaktio valituilla
kasvimateriaaleilla kurssiaikataulun asettamissa puitteissa. Tutkimus toteutettiin
ristikukkaisin (Brassicaceae) kuuluvilla sinapilla (Sinapsis alba L.), lantulla (Brassica
napus var. napobrassica L.) ja kaalilla (Brassica oleracea var. gemmifera). Trikomit ovat
kasvin solukarvoja, joiden lisätuotantoa kasvi voi indusoida herbivorihyökkäyksen
seurauksena uusiin kasvullisiin osiin. Sinapin trikomien lukumäärä lisääntyi keinotekoisen
herbivoria käsittely seurauksena, kun kasvia kasvatettiin 16 + 8 -tuntisessa (valo + pimeä)
valojaksossa. Sinapin kasvunopeus toimi myös kurssin asettamassa aikataulussa. Näiden
tulosten perusteella harjoitustyö saatiin toimimaan kurssin aikataulun puitteissa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2011
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201401211098Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Tietueessa on rajoitettuja tiedostoja. You can request a copy of this thesis here The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.