dc.contributor.author | Mäkinen, Jarkko | |
dc.contributor.author | Piironen, Sami | |
dc.date.accessioned | 2014-01-14T13:43:53Z | |
dc.date.available | 2014-01-14T13:43:53Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1291134 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42797 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Mäkinen, J. & Piironen, S. 2014. Fyysisen aktiivisuuden, koetun fyysisen pätevyyden ja tavoiteorientaation muutokset peruskoulun ja lukion aikana. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, 103 s.
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli analysoida seurantajakson ajan jyväskyläläisten poikien ja tyttöjen fyysisen aktiivisuuden, oppilaan koetun fyysisen pätevyyden, tehtäväorientaation ja kilpailuorientaation muutoksia eri vuositasoilla. Tutkimuksen toisena tehtävänä oli tarkastella oppilaiden fyysisen aktiivisuuden, tehtävä- ja kilpailuorientaation ja koetun fyysisen pätevyyden kehittymistä seurantajakson aikana sekä vertailla poikien ja tyttöjen eroja muuttujien vaihteluissa. Viimeisenä analysoimme tyttöjen ja poikien fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttavien tekijöiden yhteyksiä. Tehtävä- ja kilpailuorientaation sekä koetun fyysisen pätevyyden kehittymistä seurattiin jo alakoulun 6. luokalta, mutta fyysisen aktiivisuuden kehittymistä seurattiin vasta 7. luokalta lähtien. Seuranta jatkui aina lukion viimeisen vuoden lopulle asti.
Tutkimuksessamme pojat kokivat itsensä merkittävästi fyysisesti pätevämmiksi kuin tytöt jokaisella otoskerralla ja pojat olivat myös yleisesti ottaen fyysisesti aktiivisempia kuin ikäisensä tytöt. Pojat olivat merkitsevästi kilpailuorientoituneempia kuin ikäisensä tytöt ja vastaavasti tytöt olivat lievästi tehtäväorientoituneempia kuin ikäisensä pojat kaikilla otoskerroilla. Fyysistä aktiivisuutta ja kilpailuorientaatiota lukuun ottamatta tutkimuksessamme seuratut muuttujat pysyivät lähes muuttumattomina koko seurantajakson ajan, vaikka pieniä heilahteluita muissakin muuttujissa tapahtui seurantajakson aikana. Oppilaan koettu fyysinen pätevyys osoittautui molemmilla sukupuolilla tärkeimmäksi selittäväksi tekijäksi jokaisella tutkimuksemme otoskerralla, paitsi 9. luokalla, jolloin koettua fyysistä pätevyyttä ei mitattu.
Tutkimuksemme löydökset tukevat hyvin aiempia tutkimustuloksia tavoiteorientaation ja koetun fyysisen pätevyyden osalta. Työmme mielenkiintoisimmat havainnot olivat kuitenkin fyysisessä aktiivisuudessa tapahtuvat muutokset yläkoulun ja lukion välillä, sillä yläkoulun ja lukion välillä tutkimuksemme tulos poikkeaa aiemmista tutkimuksista. Tulosten pohjalta voidaan myös todeta, että mitä parempi koettu fyysinen pätevyys molemmilla sukupuolilla oli, sitä parempi oli heidän fyysinen aktiivisuutensa tutkimuksemme jokaisella vuosiasteella. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (103 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | fyysinen aktiivisuus | |
dc.subject.other | koettu fyysinen pätevyys | |
dc.subject.other | tavoiteorientaatio | |
dc.subject.other | koululiikunta | |
dc.title | Fyysisen aktiivisuuden, koetun fyysisen pätevyyden ja tavoiteorientaation muutokset peruskoulun ja lukion aikana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201401141061 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2014-01-14T13:43:54Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |
dc.subject.yso | tavoiteorientaatio | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |