Show simple item record

dc.contributor.authorPylvänäinen, Helinä
dc.date.accessioned2014-01-10T13:44:52Z
dc.date.available2014-01-10T13:44:52Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1290927
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42788
dc.description.abstractKieliopin opettaminen on ollut osa vieraiden kielten opetusta niin kauan kuin niitä on opiskeltu. Kieliopin tuntemus kuuluu kielitaitoon ja sen hyvä hallinta mahdollistaa viestin perillemenon vaativissakin kommunikaatiotilanteissa. Suurin osa vieraiden kielten opettajista käyttää opetuksessaan oppikirjoja, joten niiden merkitys on suuri oppilaan kielitaidon kehittymiselle. Siksi on tärkeää tutkia, miten oppikirjoissa kielioppia opetetaan. Tässä tutkimuksessa analysoitiin kieliopin opettamisen näkökulmasta kahta englannin ja kahta ruotsin yläkoulun oppikirjasarjaa, jotka on julkaistu vuosina 2006-12. Kieliopin esittämistavat, käytetyt esimerkit rakenteen muodosta, merkityksestä ja käyttötilanteista sekä harjoitukset luokiteltiin ja arvioitiin perfektin ja pluskvamperfektin osalta. Tutkimus osoitti, että oppikirjat luottavat edelleen perinteeseen: kielioppi esitetään sääntöinä ja rakenteina, ja rakenteiden muodon opettaminen on pääosassa, merkityksen ja käyttötapojen jäädessä vähemmälle. Autenttista tekstiä tai puhekieltä ei käytetä esimerkeissä. Kielioppia harjoitellaan pääasiassa irrallisina lauseina käännös- ja aukkotehtävissä. Myös modernimpia vieraan kielen oppimisen teorioita on jonkin verran hyödynnetty tehtävien suunnittelussa. Esimerkiksi rakenteiden merkitys selviää oppilaalle tekstinymmärtämistehtävissä ja muoto suullisissa harjoitteissa ennen kielioppiasian selitystä tai kielioppisääntöjä johdetaan päättelytehtävän avulla. Kielioppinäkemystä kannattaisi tulevaisuuden oppikirjoissa laajentaa sekä mm. autenttisten tekstien ja aidosti kommunikatiivisien aktiviteettien osuutta kasvattaa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (135 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othertextbooks
dc.subject.othercontent analysis
dc.subject.othergrammar instruction
dc.subject.otherkielioppi
dc.subject.otheroppikirjat
dc.subject.othersisällönanalyysi
dc.titleTeaching grammar in grades 7 through 9 : an analysis of English and Swedish L2 textbooks
dc.title.alternativeAnalysis of English and Swedish L2 textbooks
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201401101043
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.subject.methodSisällönanalyysi
dc.date.updated2014-01-10T13:44:53Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysokielioppi
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record