Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorArpre, Raija
dc.date.accessioned2014-01-03T11:47:12Z
dc.date.available2014-01-03T11:47:12Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42751
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli Ekapeli-Lukeminen pelidatan avulla selvittää onko lapsen suoriutu-minen Ekapelissä yhteydessä hänen suorituksiinsa perinteisissä lukutaitoa arvioivissa testeissä. Tut-kittavat lapset osallistuivat Jyväskylän yliopiston tutkimukseen ”Lukivaikeuden tunnistaminen ja Ekapeli-harjoittelu.” Lapset rekrytoitiin Helsingin, Espoon ja Vantaan kouluista. Tutkimukseen vali-tut 32 lasta osallistuivat lukutaitoa kartoittavaan alkumittaukseen, välimittaukseen ja loppumittauk-seen. Lasten iän keskiarvo alkumittauksessa oli 8,27. Analyysimenetelminä käytettiin Pearsonin kor-relaatiokerrointa ja hierarkkista regressioanalyysia. Analyysissa tarkasteltiin korrelaatioita neljän Ekapelissä suoriutumista kuvaavan muuttujan ja kolmen lukutaitoa kuvaavan muuttujan välillä. Tu-losten mukaan Ekapelissä suoriutuminen oli yhteydessä perinteisillä testeillä mitattuun lukutaitoon. Parhaiten lapsen lukutaidon tasosta kertoi pelaamisen alkuvaiheen onnistumisprosentti ja kokonais-onnistumisprosentti. Pelidatan perusteella oli mahdollista tunnistaa erityisesti kaikkein heikoimmat lapset. Onnistumisprosenteissa tapahtunut parannus ei ollut yhteydessä lukutaitoon tai sen kehitty-miseen, mihin voi olla selityksenä pelin adaptaatio. Yhteenvetona voidaan todeta Ekapelin tehok-kuus yhtenä lukutaidon edistämisen kuntoutusmuotona. Ekapelin avulla voidaan huomata lapsen tu-en tarve ja puuttua siihen asianmukaisesti.fi
dc.format.extent21
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.fi
dc.subject.otherLukemaanoppiminen
dc.subject.otherkehityksellinen lukemisenvaikeus
dc.subject.otherDysleksian kuntoutus.
dc.titleEkapeli-lukeminen lukutaidon kehittymisen kartoittajana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201401031016
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.date.updated2014-01-03T11:47:13Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot