dc.contributor.author | Arpre, Raija | |
dc.date.accessioned | 2014-01-03T11:47:12Z | |
dc.date.available | 2014-01-03T11:47:12Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42751 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli Ekapeli-Lukeminen pelidatan avulla selvittää onko lapsen suoriutu-minen Ekapelissä yhteydessä hänen suorituksiinsa perinteisissä lukutaitoa arvioivissa testeissä. Tut-kittavat lapset osallistuivat Jyväskylän yliopiston tutkimukseen ”Lukivaikeuden tunnistaminen ja Ekapeli-harjoittelu.” Lapset rekrytoitiin Helsingin, Espoon ja Vantaan kouluista. Tutkimukseen vali-tut 32 lasta osallistuivat lukutaitoa kartoittavaan alkumittaukseen, välimittaukseen ja loppumittauk-seen. Lasten iän keskiarvo alkumittauksessa oli 8,27. Analyysimenetelminä käytettiin Pearsonin kor-relaatiokerrointa ja hierarkkista regressioanalyysia. Analyysissa tarkasteltiin korrelaatioita neljän Ekapelissä suoriutumista kuvaavan muuttujan ja kolmen lukutaitoa kuvaavan muuttujan välillä. Tu-losten mukaan Ekapelissä suoriutuminen oli yhteydessä perinteisillä testeillä mitattuun lukutaitoon. Parhaiten lapsen lukutaidon tasosta kertoi pelaamisen alkuvaiheen onnistumisprosentti ja kokonais-onnistumisprosentti. Pelidatan perusteella oli mahdollista tunnistaa erityisesti kaikkein heikoimmat lapset. Onnistumisprosenteissa tapahtunut parannus ei ollut yhteydessä lukutaitoon tai sen kehitty-miseen, mihin voi olla selityksenä pelin adaptaatio. Yhteenvetona voidaan todeta Ekapelin tehok-kuus yhtenä lukutaidon edistämisen kuntoutusmuotona. Ekapelin avulla voidaan huomata lapsen tu-en tarve ja puuttua siihen asianmukaisesti. | fi |
dc.format.extent | 21 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | fi |
dc.subject.other | Lukemaanoppiminen | |
dc.subject.other | kehityksellinen lukemisenvaikeus | |
dc.subject.other | Dysleksian kuntoutus. | |
dc.title | Ekapeli-lukeminen lukutaidon kehittymisen kartoittajana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201401031016 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.date.updated | 2014-01-03T11:47:13Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |