Ekapeli-lukeminen lukutaidon kehittymisen kartoittajana
Tutkimuksen tarkoituksena oli Ekapeli-Lukeminen pelidatan avulla selvittää onko lapsen suoriutu-minen Ekapelissä yhteydessä hänen suorituksiinsa perinteisissä lukutaitoa arvioivissa testeissä. Tut-kittavat lapset osallistuivat Jyväskylän yliopiston tutkimukseen ”Lukivaikeuden tunnistaminen ja Ekapeli-harjoittelu.” Lapset rekrytoitiin Helsingin, Espoon ja Vantaan kouluista. Tutkimukseen vali-tut 32 lasta osallistuivat lukutaitoa kartoittavaan alkumittaukseen, välimittaukseen ja loppumittauk-seen. Lasten iän keskiarvo alkumittauksessa oli 8,27. Analyysimenetelminä käytettiin Pearsonin kor-relaatiokerrointa ja hierarkkista regressioanalyysia. Analyysissa tarkasteltiin korrelaatioita neljän Ekapelissä suoriutumista kuvaavan muuttujan ja kolmen lukutaitoa kuvaavan muuttujan välillä. Tu-losten mukaan Ekapelissä suoriutuminen oli yhteydessä perinteisillä testeillä mitattuun lukutaitoon. Parhaiten lapsen lukutaidon tasosta kertoi pelaamisen alkuvaiheen onnistumisprosentti ja kokonais-onnistumisprosentti. Pelidatan perusteella oli mahdollista tunnistaa erityisesti kaikkein heikoimmat lapset. Onnistumisprosenteissa tapahtunut parannus ei ollut yhteydessä lukutaitoon tai sen kehitty-miseen, mihin voi olla selityksenä pelin adaptaatio. Yhteenvetona voidaan todeta Ekapelin tehok-kuus yhtenä lukutaidon edistämisen kuntoutusmuotona. Ekapelin avulla voidaan huomata lapsen tu-en tarve ja puuttua siihen asianmukaisesti.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kirjallisuus lukutaidon kehittymisen tukijana peruskoulun suomi toisena kielenä -opetuksessa
Mäntynen, Marika (2016)Maisteritutkielmassani tarkastelen, miten S2-oppilaan lukutaitoa voi kehittää kaunokirjallisuuden avulla. Syksyllä 2016 käyttöön otettu uusi opetussuunnitelma korostaa kirjallisuuden asemaa myös suomi toisena kielenä ... -
Diagnostinen kuntoutustutkimus kehityksellisessä dyskalkuliassa; tapaustutkimus
Mentula, Tuula (2002) -
Kielellisen tietoisuuden ja kehittyvän lukutaidon tukeminen esiopetuksessa kirjallisuutta käyttäen
Joronen, Outi (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka esiopettajat käyttivät kirjallisuutta ja mitä he pitivät tärkeänä tukiessaan lasten kielellistä kehitystä ja kehittyvää lukutaitoa kirjallisuutta käyttäen. Tutkimus on ... -
Sujuvan lukutaidon ja lukemismotivaation yhteys luokka-asteilla 2.-6.
Huttunen, Niina; Juvonen, Sanna (2015)Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko sujuvalla lukutaidolla ja lukemismotivaatiolla yhteyttä. Tutkimuksessa selvitettiin myös, onko luokka-asteella tai sukupuolella vaikutusta lukemismotivaatioon ... -
Alakouluikäisten heikkojen lukijoiden lukutaidon, lukumotivaation ja lukemisen minäpystyvyyden tukeminen lukuteatterin keinoin
Junikka, Mirka (2021)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, kehittääkö kerran viikossa toteutettava lukuteatteri 3.–4.-luokkalaisten heikkojen lukijoiden lukutaitoa, lukumotivaatiota ja lukemisen minäpystyvyyttä verrattuna kontrolliryhmään. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.