dc.contributor.author | McLean, Aino | |
dc.contributor.author | Lahtikallio, Venla | |
dc.date.accessioned | 2013-12-19T05:07:57Z | |
dc.date.available | 2013-12-19T05:07:57Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42700 | |
dc.description.abstract | Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, kehittävätkö alakoulun kuudennen luokan englannin kielen tehtäväkirjojen tehtävät oppilaiden kriittisen ajattelun taitoja. Kriittistä ajattelua on tutkittu lähes sadan vuoden ajan ja ajattelun taitojen opettamisesta on julkaistu erilaisia käsikirjoja. Aiemmat tutkimukset kriittisestä ajattelusta ja oppimisesta ovat kuitenkin koskeneet pääasiassa yliopisto-opiskelijoita ja aikuisia. Kaiken kaikkiaan kriittistä ajattelua kielten oppimisen yhteydessä on tutkittu vähän, vieraiden kielten oppimisen yhteydessä ei juuri lainkaan. Koska aiemmat tutkimukset eivät ole käsitelleet kyseistä aihealuetta, on tutkielma tältä osin edelläkävijä.
Tutkielman aineistona toimi kolmen eri kirjasarjan kuudennelle luokalle tarkoitetut englannin (A-kieli) tehtäväkirjat. Käytimme aineiston analysoinnissa kvalitatiivista aineistolähtöistä sisällönanalyysia: kävimme aineiston läpi kirja ja tehtävä kerrallaan kiinnittäen erityistä huomiota tehtävänantoihin. Tiivistimme aineiston valitsemalla esimerkkejä kirjoissa esiintyvistä eri tehtävätyypeistä sekä kriittisen ajattelun kehittymisen kannalta hyvistä ja huonoista tehtävistä. Jaoimme tehtävät kolmeen kategoriaan sen perusteella, missä määrin ne kehittivät oppilaiden kriittistä ajattelua vertaamalla tehtäviä määrittämiimme hyvän tehtävän ominaisuuksiin. Lisäksi annoimme analyysin yhteydessä parannusehdotuksia, joiden avulla tehtäviä voisi kehittää enemmän kriittistä ajattelua vaativiksi.
Tutkielman tulokset osoittivat, että kaikissa kolmessa kirjassa kriittisen ajattelun taitoja kehittäviä tehtäviä on liian vähän eivätkä olemassa olevat tehtävät kehitä oppilaiden kriittisen ajattelun taitoja niin hyvin kuin voisivat. Osa kriittistä ajattelua kehittäville tehtäville määritellyistä ominaisuuksista toistuu tehtävissä, kun taas muutamat tärkeät ominaisuudet puuttuvat tehtävistä lähes kokonaan. Tutkielman tarkoituksena oli myös vertailla aineiston tehtäväkirjoja keskenään ja selvittää, onko kirjan painovuodella merkitystä sen sisältöön. Merkittäviä eroja kirjojen välillä ei kuitenkaan ole havaittavissa.
Tutkielman tulokset eivät ole yleistettävissä koskemaan kaikkia kuudennella luokalla käytettäviä englannin kirjoja tai englannin oppikirjoja yleensä. Tämän tutkielman puitteissa laajempi tutkimus ei ollut mahdollista, mutta tutkimusta voisi jatkaa laajentamalla oppikirjoista koostuvaa aineistoa tai esimerkiksi tekemällä teemahaastatteluja. | fi |
dc.format.extent | 34 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | critical thinking | |
dc.subject.other | EFL workbooks | |
dc.subject.other | sixth grade | |
dc.subject.other | content analysis | |
dc.title | Etsi, tutki, vertaa, päättele : the development of critical thinking in EFL workbooks | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201312192845 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2013-12-19T05:07:58Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |