Show simple item record

dc.contributor.authorSainio, Laura
dc.date.accessioned2013-12-17T13:33:16Z
dc.date.available2013-12-17T13:33:16Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1290409
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42679
dc.description.abstractTapa, jolla lapset oppivat vieraita kieliä on hyvin erilainen verrattuna vanhempiin oppijoihin. Kielten opetuksessa tämä tiedostetaan ainakin aihepiireissä, joita lapsille opetetaan. Kuitenkin opetustavat itsessään ovat melko samanlaisia. Opetuksen tärkeänä nuorana käytetään oppikirjoja ja niiden tarjoamaa materiaalia. Tulevaisuudessa on kuitenkin todennäköistä, että vieraan kielen oppiminen Suomessa alkaa varhaisemmalla iällä, mikä tarkoittaa muutoksia niin opetusmenetelmiin kuin materiaaleihin. Tämä tutkielma käsittelee nuorten oppijoiden erityispiirteitä kielisuihkutuksen näkökulmasta. Tutkielma on teoreettisesti motivoitu materiaalipaketti, joka pyrkii kehittämään kielisuihkutuspedagogiikkaa. Tavoitteena on myös esitellä eri menetelmiä, joita nuorten kielten oppijoiden opetuksessa käytetään. Materiaalin lähtökohtana toimivat kielisuihkutuksen periaatteet aktiivisesta kielen käytöstä sekä runsaasta altistumisesta kohdekielelle. Lisäksi materiaalissa on huomioitu ikäryhmän luontainen tapa toimia aktiivisesti pelejä ja leikkejä hyödyntäen. Oppimateriaali on suunniteltu alakoulun ensimmäisen ja toisen luokan oppilaille englannin kielen oppimisen alkutaipaleelle. Sitä voidaan hyödyntää myös kielikerhoihssa tai esimerkiksi varhaisen kielen opettamisen tukena muun materiaalin kanssa. Materiaali koostuu 14 eri aihepiirin oppitunnista, joita käsitellään muun muassa leikkien, laulaen, askarrellen ja englannin kielellä toimien. Oppituntien aihepiirit on valittu peruskoulun opetussuunnitelman antamien ohjeiden peruustella tarkoituksenaan, että teemat olisivat arkipäiväisiä ja lasten maailmaa lähellä. Oppitunneissa on yritetty huomioida taitojen kasvattaminen yksittäisistä sanoista helppoihin fraaseihin. Lisäksi materiaalin on nivottu kulttuuria perinteisten leikkien ja lorujen muodossa. Oppimateriaali pilotoitiin syksyllä 2013 kahdessa englannin kielikerhossa, jonka osallistujat olivat seitsemänvuotiaita. Pilotoinnin pohjalta materiaalia on kehitetty ja muokattu.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (112 sivua)
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkielisuihku
dc.titleTake a shower! : a teacher's handbook for language showering in English
dc.title.alternativeTeacher's handbook for language showering in English
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201312172817
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2013-12-17T13:33:17Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoalakoulu


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record