dc.contributor.author | Sainio, Laura | |
dc.date.accessioned | 2013-12-17T13:33:16Z | |
dc.date.available | 2013-12-17T13:33:16Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1290409 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42679 | |
dc.description.abstract | Tapa, jolla lapset oppivat vieraita kieliä on hyvin erilainen verrattuna vanhempiin oppijoihin. Kielten opetuksessa tämä tiedostetaan ainakin aihepiireissä, joita lapsille opetetaan. Kuitenkin opetustavat itsessään ovat melko samanlaisia. Opetuksen tärkeänä nuorana käytetään oppikirjoja ja niiden tarjoamaa materiaalia. Tulevaisuudessa on kuitenkin todennäköistä, että vieraan kielen oppiminen Suomessa alkaa varhaisemmalla iällä, mikä tarkoittaa muutoksia niin opetusmenetelmiin kuin materiaaleihin.
Tämä tutkielma käsittelee nuorten oppijoiden erityispiirteitä kielisuihkutuksen näkökulmasta. Tutkielma on teoreettisesti motivoitu materiaalipaketti, joka pyrkii kehittämään kielisuihkutuspedagogiikkaa. Tavoitteena on myös esitellä eri menetelmiä, joita nuorten kielten oppijoiden opetuksessa käytetään. Materiaalin lähtökohtana toimivat kielisuihkutuksen periaatteet aktiivisesta kielen käytöstä sekä runsaasta altistumisesta kohdekielelle. Lisäksi materiaalissa on huomioitu ikäryhmän luontainen tapa toimia aktiivisesti pelejä ja leikkejä hyödyntäen.
Oppimateriaali on suunniteltu alakoulun ensimmäisen ja toisen luokan oppilaille englannin
kielen oppimisen alkutaipaleelle. Sitä voidaan hyödyntää myös kielikerhoihssa tai esimerkiksi varhaisen kielen opettamisen tukena muun materiaalin kanssa. Materiaali koostuu 14 eri aihepiirin oppitunnista, joita käsitellään muun muassa leikkien, laulaen, askarrellen ja englannin kielellä toimien. Oppituntien aihepiirit on valittu peruskoulun opetussuunnitelman antamien ohjeiden peruustella tarkoituksenaan, että teemat olisivat arkipäiväisiä ja lasten maailmaa lähellä. Oppitunneissa on yritetty huomioida taitojen kasvattaminen yksittäisistä sanoista helppoihin fraaseihin. Lisäksi materiaalin on nivottu kulttuuria perinteisten leikkien ja lorujen muodossa. Oppimateriaali pilotoitiin syksyllä 2013 kahdessa englannin kielikerhossa, jonka osallistujat olivat seitsemänvuotiaita. Pilotoinnin pohjalta materiaalia on kehitetty ja muokattu. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (112 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kielisuihku | |
dc.title | Take a shower! : a teacher's handbook for language showering in English | |
dc.title.alternative | Teacher's handbook for language showering in English | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201312172817 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2013-12-17T13:33:17Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |