dc.contributor.author | Lipiäinen, Heini | |
dc.contributor.author | Karjaluoto, Heikki | |
dc.contributor.author | Hakola, Liinamaaria | |
dc.date.accessioned | 2013-12-11T07:44:42Z | |
dc.date.available | 2013-12-11T07:44:42Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.isbn | 978-951-39-5536-6 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1288843 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42631 | |
dc.description.abstract | Digitaalisten välineiden käyttö on tullut lähtemättömäksi osaksi ihmisten arkea,
mikä on haastanut myös yritykset pohtimaan uusia keinoja tavoittaa nykypäivän
digikanavissa viihtyvät asiakkaat. Nopea muutos perinteisistä kanavista
digitaalisiin on asettanut pk-yritysten markkinointipäättäjät haasteen eteen.
Keskisuomalaisten pk-yritysten digimarkkinointivalmiuksia parantamaan aloitettiin
keväällä 2012 kaksivuotinen DimarK-hanke. Hankkeen toteuttivat Jyväskylän
yliopiston kauppakorkeakoulu (JSBE) ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu
(JAMK) ja se on Keski-Suomen ELY-keskuksen ja EU:n sosiaalirahaston osarahoittama.
Mukana oli myös 13 rahoittajayritystä, joiden digimarkkinointia tarkasteltiin,
seurattiin ja kehitettiin.
Hankkeessa kerättyjen kokemusten pohjalta kehitettiin digitaalisen markkinoinnin
koulutusmalli. Tämän raportin tarkoitus on vetää yhteen hankkeen
aikana opittuja asioita yritysten digimarkkinoinnista, yritysten markkinoinnin
digitalisoitumisesta ja tässä auttamisesta.
Raportin ensimmäisessä osassa kuvataan sitä, miten pk-yritykset käyttävät
digimarkkinointia, miten ne ovat siitä hyötyneet ja miten pk-yritykset
omaksuvat uusia digitaalisia välineitä osaksi markkinointiaan. Toisessa osassa
kehitetään digitaalisen markkinoinnin koulutusmallia pk-yrityksille, esitellään
DimarK-hankkeessa tehtyjä toimenpiteitä, yritysten kokemuksia toimenpiteistä
ja koko konseptista sekä annetaan kehitysehdotuksia koulutusmallin paranneltua
versiota varten. Raportin kolmannessa osassa vedetään yhteen aiemmissa
luvuissa käsiteltyjä asioita ja esitetään digitaalisen markkinoinnin koulutusmalli.
Malli ottaa kantaa siihen miten, miten pk-yritykset voisivat hyödyntää digimarkkinointia
ja miten kouluttava taho voisi tässä auttaa. Digitaalisen markkinoinnin
koulutusmalli soveltuu työkaluksi havainnollistamaan digimarkkinoinnin
eri osa-alueiden käyttöä pk-yrityksissä.
Tämä raportti on tarkoitettu niin pk-yritysten markkinointipäättäjille kuin
tahoille, jotka järjestävät digimarkkinointiin liittyvää koulutusta pk-yrityksille
sekä tietenkin muille aiheesta kiinnostuneille. | fi |
dc.format.extent | verkkoaineisto (69 sivua). | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu | |
dc.relation.ispartofseries | Julkaisuja / Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | digimarkkinoinnin omaksuminen | |
dc.subject.other | digimarkkinoinnin hyödyntäminen | |
dc.subject.other | dimark | |
dc.title | Digitaalisen markkinoinnin koulutusmalli pk-yrityksille | |
dc.type | book | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-951-39-5536-6 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.relation.issn | 1799-3059 | |
dc.relation.numberinseries | n:o 197 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.subject.yso | pienet ja keskisuuret yritykset | |
dc.subject.yso | markkinointi | |
dc.subject.yso | digitaalinen markkinointi | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |