Tietokoneavusteisen pelin vaikutus kirjainäännevastaavuuksien sekä tavujen oppimiseen : tapaustutkimus viidestä esikouluikäisestä pojasta
Tämä työ oli pilottitutkimus tietokoneavusteisen pelin toisesta versiosta, jonka
tarkoituksena on opettaa assosiaatio-oppimisen avulla kirjain-äännevastaavuuksia sekä
kirjoitettujen ja äännettyjen tavujen välistä yhteyttä. Samalla tutkittiin oliko
pelaamisella vaikutusta lasten suoriutumiseen kirjainten nimeämiskykyä sekä
fonologista tietoisuutta mittaaviin tehtäviin ja oliko pelin ensimmäiseen versioon tehdyt
korjaukset parantaneet sen pelattavuutta. Tutkimukseen osallistui viisi esikouluikäistä
poikaa, jotka valittiin tutkimukseen huonon kirjainten nimeämiskykynsä ja
esikouluopettajien havaitseman kuntoutustarpeen perusteella. Tutkimus suoritettiin
tapaustutkimuksena. Lapset pelasivat kolmen viikon aikana keskimäärin kaksi tuntia ja
11 minuuttia. Aineisto analysoitiin arvioimalla pelin sisäistä kehitystä sekä
vertailemalla ennen pelijaksoa ja sen jälkeen tehtyjen testien tuloksia. Tulosten mukaan
tietokonepelin avulla voidaan kehittää sekä kirjain-äännevastaavuuksien että tavujen
tunnistamista. Myös fonologisissa taidoissa tapahtui kehitystä. Lisäksi ensimmäiseen
versioon tehdyt muutokset olivat parantaneet pelin pelattavuutta. Kuitenkin esiin nousi
vielä puutteita, jonka vuoksi peliä on kehitetty tutkimuksen jälkeen edelleen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ekapelin pelaajakunta ja kirjain-äännevastaavuuksien tunnistamisen vakiintuminen
Järvisalo, Elisa (2008) -
Tietokonepeli lukutaidon perusteiden oppimisympäristönä esikouluiässä
Taanila, Maria (2004) -
An Evaluation of the Efficacy of GraphoGame Rime for Promoting English Phonics Knowledge in Poor Readers
Ahmed, Henna; Wilson, Angela; Mead, Natasha; Noble, Hannah; Richardson, Ulla; Wolpert, Mary A.; Goswami, Usha (Frontiers Media SA, 2020)Here, we report further analysis of data drawn from a Randomized Controlled Trial (RCT) run in the United Kingdom designed to evaluate the efficacy of an adaptive software game to aid the learning of English phonics, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.