dc.contributor.author | Liuha, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2013-12-05T13:42:22Z | |
dc.date.available | 2013-12-05T13:42:22Z | |
dc.date.issued | 2004 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1288835 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42603 | |
dc.description.abstract | Tämä työ oli pilottitutkimus tietokoneavusteisen pelin toisesta versiosta, jonka
tarkoituksena on opettaa assosiaatio-oppimisen avulla kirjain-äännevastaavuuksia sekä
kirjoitettujen ja äännettyjen tavujen välistä yhteyttä. Samalla tutkittiin oliko
pelaamisella vaikutusta lasten suoriutumiseen kirjainten nimeämiskykyä sekä
fonologista tietoisuutta mittaaviin tehtäviin ja oliko pelin ensimmäiseen versioon tehdyt
korjaukset parantaneet sen pelattavuutta. Tutkimukseen osallistui viisi esikouluikäistä
poikaa, jotka valittiin tutkimukseen huonon kirjainten nimeämiskykynsä ja
esikouluopettajien havaitseman kuntoutustarpeen perusteella. Tutkimus suoritettiin
tapaustutkimuksena. Lapset pelasivat kolmen viikon aikana keskimäärin kaksi tuntia ja
11 minuuttia. Aineisto analysoitiin arvioimalla pelin sisäistä kehitystä sekä
vertailemalla ennen pelijaksoa ja sen jälkeen tehtyjen testien tuloksia. Tulosten mukaan
tietokonepelin avulla voidaan kehittää sekä kirjain-äännevastaavuuksien että tavujen
tunnistamista. Myös fonologisissa taidoissa tapahtui kehitystä. Lisäksi ensimmäiseen
versioon tehdyt muutokset olivat parantaneet pelin pelattavuutta. Kuitenkin esiin nousi
vielä puutteita, jonka vuoksi peliä on kehitetty tutkimuksen jälkeen edelleen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kirjain-äännevastaavuus | |
dc.subject.other | tavut | |
dc.subject.other | fonologinen tietoisuus | |
dc.subject.other | tietokonepeli | |
dc.subject.other | dysleksia | |
dc.title | Tietokoneavusteisen pelin vaikutus kirjainäännevastaavuuksien sekä tavujen oppimiseen : tapaustutkimus viidestä esikouluikäisestä pojasta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201312052753 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.date.updated | 2013-12-05T13:42:23Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 202 | |
dc.subject.yso | tietokonepelit | |
dc.subject.yso | tietokoneavusteinen oppiminen | |
dc.subject.yso | tavutus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | dysleksia | |
dc.subject.yso | fonologinen tietoisuus | |
dc.subject.yso | kirjaimet | |
dc.subject.yso | äänteet | |
dc.subject.yso | vastaavuus | |
dc.subject.yso | esikoululaiset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |