Show simple item record

dc.contributor.authorLiuha, Sanna
dc.date.accessioned2013-12-05T13:42:22Z
dc.date.available2013-12-05T13:42:22Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1288835
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42603
dc.description.abstractTämä työ oli pilottitutkimus tietokoneavusteisen pelin toisesta versiosta, jonka tarkoituksena on opettaa assosiaatio-oppimisen avulla kirjain-äännevastaavuuksia sekä kirjoitettujen ja äännettyjen tavujen välistä yhteyttä. Samalla tutkittiin oliko pelaamisella vaikutusta lasten suoriutumiseen kirjainten nimeämiskykyä sekä fonologista tietoisuutta mittaaviin tehtäviin ja oliko pelin ensimmäiseen versioon tehdyt korjaukset parantaneet sen pelattavuutta. Tutkimukseen osallistui viisi esikouluikäistä poikaa, jotka valittiin tutkimukseen huonon kirjainten nimeämiskykynsä ja esikouluopettajien havaitseman kuntoutustarpeen perusteella. Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena. Lapset pelasivat kolmen viikon aikana keskimäärin kaksi tuntia ja 11 minuuttia. Aineisto analysoitiin arvioimalla pelin sisäistä kehitystä sekä vertailemalla ennen pelijaksoa ja sen jälkeen tehtyjen testien tuloksia. Tulosten mukaan tietokonepelin avulla voidaan kehittää sekä kirjain-äännevastaavuuksien että tavujen tunnistamista. Myös fonologisissa taidoissa tapahtui kehitystä. Lisäksi ensimmäiseen versioon tehdyt muutokset olivat parantaneet pelin pelattavuutta. Kuitenkin esiin nousi vielä puutteita, jonka vuoksi peliä on kehitetty tutkimuksen jälkeen edelleen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkirjain-äännevastaavuus
dc.subject.othertavut
dc.subject.otherfonologinen tietoisuus
dc.subject.othertietokonepeli
dc.subject.otherdysleksia
dc.titleTietokoneavusteisen pelin vaikutus kirjainäännevastaavuuksien sekä tavujen oppimiseen : tapaustutkimus viidestä esikouluikäisestä pojasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201312052753
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.date.updated2013-12-05T13:42:23Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysotietokonepelit
dc.subject.ysotietokoneavusteinen oppiminen
dc.subject.ysotavutus
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysodysleksia
dc.subject.ysofonologinen tietoisuus
dc.subject.ysokirjaimet
dc.subject.ysoäänteet
dc.subject.ysovastaavuus
dc.subject.ysoesikoululaiset


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record