University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tietokoneavusteisen pelin vaikutus kirjainäännevastaavuuksien sekä tavujen oppimiseen : tapaustutkimus viidestä esikouluikäisestä pojasta

Thumbnail
View/Open
125.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Liuha, Sanna
Date
2004
Discipline
PsykologiaPsychology

 
Tämä työ oli pilottitutkimus tietokoneavusteisen pelin toisesta versiosta, jonka tarkoituksena on opettaa assosiaatio-oppimisen avulla kirjain-äännevastaavuuksia sekä kirjoitettujen ja äännettyjen tavujen välistä yhteyttä. Samalla tutkittiin oliko pelaamisella vaikutusta lasten suoriutumiseen kirjainten nimeämiskykyä sekä fonologista tietoisuutta mittaaviin tehtäviin ja oliko pelin ensimmäiseen versioon tehdyt korjaukset parantaneet sen pelattavuutta. Tutkimukseen osallistui viisi esikouluikäistä poikaa, jotka valittiin tutkimukseen huonon kirjainten nimeämiskykynsä ja esikouluopettajien havaitseman kuntoutustarpeen perusteella. Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena. Lapset pelasivat kolmen viikon aikana keskimäärin kaksi tuntia ja 11 minuuttia. Aineisto analysoitiin arvioimalla pelin sisäistä kehitystä sekä vertailemalla ennen pelijaksoa ja sen jälkeen tehtyjen testien tuloksia. Tulosten mukaan tietokonepelin avulla voidaan kehittää sekä kirjain-äännevastaavuuksien että tavujen tunnistamista. Myös fonologisissa taidoissa tapahtui kehitystä. Lisäksi ensimmäiseen versioon tehdyt muutokset olivat parantaneet pelin pelattavuutta. Kuitenkin esiin nousi vielä puutteita, jonka vuoksi peliä on kehitetty tutkimuksen jälkeen edelleen. ...
Keywords
kirjain-äännevastaavuus tavut fonologinen tietoisuus tietokonepeli dysleksia tietokonepelit tietokoneavusteinen oppiminen tavutus oppiminen kirjaimet äänteet vastaavuus esikoululaiset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201312052753

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kirjain-äännevastaavuuksien ja tavujen oppiminen tietokonepelin avulla : tapaustutkimus kuudesta kuusivuotiaasta lapsesta 

    Lehtonen, Irene (2003)
  • Ekapelin pelaajakunta ja kirjain-äännevastaavuuksien tunnistamisen vakiintuminen 

    Järvisalo, Elisa (2008)
  • Tietokonepeli lukutaidon perusteiden oppimisympäristönä esikouluiässä 

    Taanila, Maria (2004)
  • Fonologisen rekoodauksen oppiminen kirjain-äänne -vastaavuudeltaan säännöllisessä suomen kielessä 

    Rissanen, Anne (2001)
  • An Evaluation of the Efficacy of GraphoGame Rime for Promoting English Phonics Knowledge in Poor Readers 

    Ahmed, Henna; Wilson, Angela; Mead, Natasha; Noble, Hannah; Richardson, Ulla; Wolpert, Mary A.; Goswami, Usha (Frontiers Media SA, 2020)
    Here, we report further analysis of data drawn from a Randomized Controlled Trial (RCT) run in the United Kingdom designed to evaluate the efficacy of an adaptive software game to aid the learning of English phonics, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre