Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorJokinen, Aija
dc.date.accessioned2013-11-29T18:17:15Z
dc.date.available2013-11-29T18:17:15Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1288311
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42559
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisena ammattioppilaitoksen esteettömyys ilmenee erityistä tukea tarvitsevan ja oppimisvaikeustaustaisen opiskelijan ja hänen opettajiensa kokemana. Tutkimuksessa tuotiin esille opiskeluympäristön toteutumista, opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia esteettömyydestä ja oppimisen ongelmista. Mielenkiinnon kohteena olivat myös osa-alueet, joista esteettömyys kohderyhmien ko-kemuksissa rakentuu. Ammattitaitovaatimukset ovat kasvaneet ammatillisessa oppilaitoksessa. Ammattiin liittyvää oppimisen taitoa tarvitaan myös opiskelun jälkeisessä elämässä ja elinikäisen oppimisen velvoittamana koko loppuiän. Kaikki opiskelijat eivät kuitenkaan saavuta tarvittavaa ammatillista taitotasoa ja syynä on usein oppimisvaikeus, joka muodostaa oppimisen esteen opiskelulle. Esteettömyys nähdään yhdeksi keinoksi toteuttaa inkluu-sion ideologiaa. Tutkimuksessani lähdin etsimään esteettömyyttä opiskelijoiden oppi-miskokemuksista ja heidän opettajiensa kokemuksista. Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, jossa sovellettiin fenomenografista tutkimus-otetta. Keräsin aineiston puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Valitsin haastatelta-vaksi kaksi toisen asteen ammatillisen oppilaitoksen perustutkinnon opiskelijaa, joiden elämäntilanteeseen liittyivät kokemukset oppimisvaikeudesta ja erityisen tuen tarpeesta opiskelussa. Toisen asteen ammatillisen oppilaitoksen opettajien näkökulmaa ja koke-muksia oli kertomassa kolme haastateltavaa. Tutkimuksen tuloksena näkyi se, että esteettömyys koettiin hyvin eri tavoin samoissakin opiskeluryhmissä. Psyykkiseen, sosiaaliseen ja pedagogiseen esteettömyyteen liittyvät kokemukset nousivat selkeämmin esiin kuin fyysiseen esteettömyyteen liittyvät koke-mukset. Tuloksista nousi esiin ohjauksen keskeinen merkitys opiskelussa. Oppimisen ohjaus ja tuki voivat viedä opiskelua positiiviseen tai negatiiviseen suuntaan. Kun ohja-us ja tuki veivät opiskelua positiiviseen suuntaan, niihin liittyi esteettömyyden yksilölli-syyttä tukeva aspekti. Opiskelua negatiiviseen suuntaan vievän ohjauksen ja tuen taus-talla olivat muun muassa epäonnistumisen kokemukset ja oppimisen taidon kokeminen merkityksettömäksi. Esteettömyys tulee nähdä laajemmaksi kokonaisuudeksi kuin yksittäisiksi teoiksi estei-den poistamisessa. Esteettömyydellä voidaan vaikuttaa positiiviseen oppimissykliin. Esteettömyyden saavuttamiseksi opetuksessa on kiinnitettävä huomiota oppimismeka-nismeihin, siihen kuinka oppimiskokemukset syntyvät. Opetus- ja ohjausmenetelmissä on tärkeää vaihtoehtoisuus, työvaltaisuus ja riittävä ohjaus.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherEsteettömyys
dc.subject.otheroppimisvaikeudet
dc.subject.othererityisen tuen tarve
dc.subject.otherammatillinen oppilaitos
dc.subject.otheryhdenvertaisuus
dc.titleEsteetön opiskeluympäristö ammatillisessa oppilaitoksessa : tapaustutkimus erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden ja heidän opettajiensa kokemuksista
dc.title.alternativeTapaustutkimus erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden ja heidän opettajiensa kokemuksista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201311292701
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.subject.methodTapaustutkimus
dc.date.updated2013-11-29T18:17:16Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoesteettömyys
dc.subject.ysoopiskelu
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysoammatilliset oppilaitokset
dc.subject.ysoyhdenvertaisuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot