dc.contributor.author | Hänninen, Anu | |
dc.date.accessioned | 2013-11-29T08:13:31Z | |
dc.date.available | 2013-11-29T08:13:31Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1288306 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42541 | |
dc.description.abstract | Olen selvittänyt laadullisen tutkimuksen keinoin korvakuulolta soittamisen yhteyttä melodiasanelutehtävästä suoriutumiseen. Koehenkilöinä on ollut laajan oppimäärän mukaista musiikin perusopetusta järjestävän musiikkiopiston oppilaita (N=10). Olen kerännyt tietoa oppilaiden korvakuulolta soittamisesta ja musiikkiharrastusten yleisistä taustoista lomakehaastattelun avulla. Lisäksi olen teettänyt oppilailla melodiasanelutehtäviä, joita olen tarkastellut oppilaiden taustatietoja vasten.
Selvennän tutkimuksessa musiikin perusteiden opetuksen nykytilaa. Lisäksi määrittelen kuulonvaraista oppimista ja siihen liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä, kuten muistin toimintaa ja ihmisten erilaisia tapoja hahmottaa uutta tietoa.
Tutkimus osoittaa, että korvakuulolta soittamisen taito auttaa oppilaita melodiasanelutehtävän kirjoittamisessa. Tämä tieto tukee nykyistä käsitystä monipuolisten työtapojen hyödyllisyydestä musiikin perusteiden opetuksessa. Muilla taustatekijöillä sen sijaan ei ole havaittavissa merkittävää yhteyttä melodiasanelun kirjoittamiseen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | kuulonvarainen | |
dc.subject.other | muisti | |
dc.subject.other | musiikin perusteet | |
dc.subject.other | opetus | |
dc.subject.other | oppiminen | |
dc.subject.other | oppimistyylit | |
dc.subject.other | säveltapailu | |
dc.subject.other | taiteen perusopetus | |
dc.title | Korvakuulolta soittamisen merkitys musiikin perusteiden opetuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201311292686 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.date.updated | 2013-11-29T08:13:32Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | kuulo | |
dc.subject.yso | muisti | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | oppimistyylit | |
dc.subject.yso | säveltapailu | |
dc.subject.yso | taiteen perusopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |