dc.contributor.author | Santamaa, Henriikka | |
dc.date.accessioned | 2013-11-25T15:25:15Z | |
dc.date.available | 2013-11-25T15:25:15Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1287967 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42508 | |
dc.description.abstract | Tämä maisterintutkielma on laaja kirjallisuuskatsaus musiikkiterapian, nuoren kehityspsykologian ja musiikkikasvatuksen maailmaan. Olen luonut teoriataustan pohjalta laajan oppimateriaalin pohjautuen musiikkiterapian ja musiikkikasvatuksen yhdistämiseen. Oppimateriaali sisältää esimerkkejä, jotka ovat sovellettavissa kouluopetukseen. Opettajat voivat käyttää ja hyödyntää näitä esimerkkejä mahdollisuuk-siensa mukaan.
Musiikilla on tutkitusti ja todistetusti voimakas vaikutus ihmiseen monella eri alueella: tunteiden, aja-tusten ja havaintojen tasolla. Musiikki voi luoda tai vaikuttaa tunnetilaan. Se voi palauttaa muistiin menneitä tapahtumia. Se voi toimia virikkeenä, apuvälineenä asioiden ja tapahtumien käsittelyyn. Sen avulla voidaan luoda turvaa tai siitä voidaan hakea mielihyvää.
Nyky-yhteiskunta kovine arvoineen asettaa monelle lapselle ja nuorelle suuria kehityshaasteita jo var-hain. Entinen maalaisperheidylli on vaihtunut moderniin kaupunkiperheeseen. Nykyään on suhteellisen yleistä, että toinen huoltajista ei ole lapsen biologinen vanhempi. Uusperheet ja suurperheet ovat tätä päivää. Lapsilla saattaa olla samanaikaisesti useampi koti.
Lapsi viettää koulussa suuren osan päivästään. Usein oppilas on tekemisissä opettajan/opettajien kanssa enemmän kuin vanhempiensa. Koulun rooli on siis merkittävä oppilaan kasvatuksessa, mutta missä määrin koulussa pystytään vaikuttamaan oppilaan kasvuun ja millä keinoin?
Tämän tutkimuksen pyrkimyksenä on selvittää musiikkiterapian perusteita ja niiden sovellettavuutta musiikkikasvatukseen, nuoren kasvuun liittyviä vaiheita sekä sitä, miten musiikilla voidaan tukea nuor-ta kohti tasapainoista kasvua. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | musiikkiterapia | |
dc.subject.other | nuoruusiän kehityspsykologia | |
dc.subject.other | musiikkikasvatus | |
dc.subject.other | nuorten musiikin käyttö | |
dc.title | Kohti tervettä ja tasapainoista kasvua : musiikkiterapian mahdollisuuksia musiikinopetuksessa 5.-7. luokilla | |
dc.title.alternative | Musiikkiterapian mahdollisuuksia musiikinopetuksessa 5.-7. luokilla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201311252640 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.date.updated | 2013-11-25T15:25:15Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | musiikkiterapia | |
dc.subject.yso | nuoruus | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | murrosikä | |
dc.subject.yso | kehityspsykologia | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | minä | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | itsetunto | |
dc.subject.yso | musiikkiliikunta | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |