Show simple item record

dc.contributor.authorSantamaa, Henriikka
dc.date.accessioned2013-11-25T15:25:15Z
dc.date.available2013-11-25T15:25:15Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1287967
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42508
dc.description.abstractTämä maisterintutkielma on laaja kirjallisuuskatsaus musiikkiterapian, nuoren kehityspsykologian ja musiikkikasvatuksen maailmaan. Olen luonut teoriataustan pohjalta laajan oppimateriaalin pohjautuen musiikkiterapian ja musiikkikasvatuksen yhdistämiseen. Oppimateriaali sisältää esimerkkejä, jotka ovat sovellettavissa kouluopetukseen. Opettajat voivat käyttää ja hyödyntää näitä esimerkkejä mahdollisuuk-siensa mukaan. Musiikilla on tutkitusti ja todistetusti voimakas vaikutus ihmiseen monella eri alueella: tunteiden, aja-tusten ja havaintojen tasolla. Musiikki voi luoda tai vaikuttaa tunnetilaan. Se voi palauttaa muistiin menneitä tapahtumia. Se voi toimia virikkeenä, apuvälineenä asioiden ja tapahtumien käsittelyyn. Sen avulla voidaan luoda turvaa tai siitä voidaan hakea mielihyvää. Nyky-yhteiskunta kovine arvoineen asettaa monelle lapselle ja nuorelle suuria kehityshaasteita jo var-hain. Entinen maalaisperheidylli on vaihtunut moderniin kaupunkiperheeseen. Nykyään on suhteellisen yleistä, että toinen huoltajista ei ole lapsen biologinen vanhempi. Uusperheet ja suurperheet ovat tätä päivää. Lapsilla saattaa olla samanaikaisesti useampi koti. Lapsi viettää koulussa suuren osan päivästään. Usein oppilas on tekemisissä opettajan/opettajien kanssa enemmän kuin vanhempiensa. Koulun rooli on siis merkittävä oppilaan kasvatuksessa, mutta missä määrin koulussa pystytään vaikuttamaan oppilaan kasvuun ja millä keinoin? Tämän tutkimuksen pyrkimyksenä on selvittää musiikkiterapian perusteita ja niiden sovellettavuutta musiikkikasvatukseen, nuoren kasvuun liittyviä vaiheita sekä sitä, miten musiikilla voidaan tukea nuor-ta kohti tasapainoista kasvua.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othermusiikkiterapia
dc.subject.othernuoruusiän kehityspsykologia
dc.subject.othermusiikkikasvatus
dc.subject.othernuorten musiikin käyttö
dc.titleKohti tervettä ja tasapainoista kasvua : musiikkiterapian mahdollisuuksia musiikinopetuksessa 5.-7. luokilla
dc.title.alternativeMusiikkiterapian mahdollisuuksia musiikinopetuksessa 5.-7. luokilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201311252640
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.date.updated2013-11-25T15:25:15Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikkiterapia
dc.subject.ysonuoruus
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysomurrosikä
dc.subject.ysokehityspsykologia
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysominä
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysoitsetunto
dc.subject.ysomusiikkiliikunta
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record