Lärares åsikter om att undervisa svenska i Östra Finland
Julkinen keskustelu ruotsin opiskelun pakollisuudesta Suomen kouluissa ja oppilaitoksissa on ollut kiivasta pitkään. Erityisesti itäsuomalaisia aihe on puhututtanut viime aikoina paljon. Venäjääkin on ehdotettu opiskeltavaksi ruotsin tilalla Itä-Suomen alueella, koska työnantajat peräänkuuluttavat aiempaa enemmän venäjänkielentaitoista työvoimaa. Siksi halusin tässä sivugradussani tutkia, mitä mieltä ruotsin opettajat Itä-Suomessa ovat työstään ja ruotsin pakollisuudesta sekä ovatko heidän oppilaansa olleet motivoituneita opiskelemaan ruotsia ja mitkä heidän motivoimiskeinoistaan ovat toimineet parhaiten. Haastattelin yhteensä neljää ruotsin opettajaa Savon alueella Itä-Suomessa. Jokainen heistä työskentelee eri koulutusasteilla: yksi yläasteella, yksi lukiossa, yksi ammattikoulussa ja yksi ammattikorkeakoulussa. Analysoin tulokset laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että kaikki haastatellut opettajat opettavat mielellään ruotsia Itä-Suomessa. He kokevat työnsä mielekkääksi, monipuoliseksi ja haastavaksikin. Opettajat eivät suoranaisesti vastusta ruotsin kielen valinnaiseksi asettamista Suomen oppilaitoksissa, mutta esittävät kuitenkin julkisessa keskustelussa usein esiin tulleita perusteluja pakollisuuden puolesta sekä mainitsevat, että opetustyötä ei heillä välttämättä enää riittäisi, jos ruotsista tulisi valinnainen kieli Suomessa.
Haastattelemilleni ammatti- ja ammattikorkeakoulun opettajille opiskelijoiden motivoiminen ruotsin opiskeluun on suuri haaste, ja ammattikoulun ruotsinopettaja sanookin, että pääasiassa oppilailla on aika negatiiviset asenteet ruotsia kohtaan, kun he tulevat peruskoulusta. Monet haastateltavien opiskelijoista ovat kuitenkin myös motivoituneita opiskelemaan ruotsia ja suurin osa oppilaista opiskelee kieltä ”mukisematta” eli ilman näkyvämpää vastustusta. Kaikki haastattelemani opettajat ovat sitä mieltä, että ns. ”ongelmaoppilaita” on yleensä korkeintaan yksi tai kaksi ryhmässään. Kolmen opettajan mielestä heillä on useimmiten ongelmia muidenkin oppiaineiden opiskelussa kuin vain ruotsissa. Moni opettajista mainitsi, että nämä oppilaat ovat usein myös ryhmän heikoimpia oppilaita. Heille ruotsin opiskelu tuntuu tympeältä yksinkertaisesti siksi, kun he eivät sitä osaa.
Erilaisia motivoimiskeinoja, työrauhaongelmien ennaltaehkäisykeinoja ja työrauhaongelmia korjaavia keinoja opettajat ovat käyttäneet työssään paljon. Erityisesti ryhmän kanssa keskustelu, vaihtelevat työtavat ja opetusmenetelmät sekä sopivien ope-tusmateriaalien valinta olivat kaikille haastatelluille tuttuja ja heidän mielestään toimivia keinoja. Osa opettajista mainitsi myös esim. kielikontaktien käytön, oppilaiden kehumisen ja yrittämiseen innostamisen tällaisina keinoina. Huumorintajun koki kaksi opettajista tärkeänä työssään. Todennäköisesti opettajien käyttämät motivaatioon ja työrauhaan vaikuttavat keinot opetuksessa ovat nostaneet heidän oppilaidensa motivaatiota ruotsin opiskelua kohtaan, vaikuttaneet oppilaiden käytökseen positiivisesti ja siten tehneet opettajien työstä nautittavan arvoista.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Läsfärdighet på andraspråk : ett läsdiplom i svenska som andra inhemska språk för högstadiet i Mellersta Finland
Lari, Maiju (2020)Lukudiplomi kehitettiin kirjaston ja koulujen välisenä yhteistyönä Oulussa osana Opetushallituksen hanketta vuosina 1998–2001. Tämän jälkeen lukudiplomi on levinnyt ympäri Suomea – sen tarkoituksena on ollut houkutella ... -
Om klasslärarnas motivation och behörighet att undervisa i B1-svenska i sjätte klass och erfarenheter av svensklärarrollen
Palhokumpu, Maritta (2018)Tämän tutkielman mielenkiinto kohdistuu seitsemän ensimmäistä lukuvuottaan ruotsia opettavan luokanopettajan motivaatioon, kelpoisuuteen ja ruotsin opet-tajana toimimiseen. Elokuussa 2016 peruskoulun opetussuunnitelman ... -
"Var och en behöver hjälp och stöd i inlärningsprocessen för att hen kan uppleva framgång" : en kartläggning av svensklärarnas uppfattningar om och erfarenheter av positiv pedagogik och dess metoder i undervisningen av svenska som det andra inhemska språket
Niemi, Ellinoora; Väisänen, Roosa (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa perusopetuksessa ruotsia toisena kotimaisena kielenä opettavien opettajien käsityksiä ja kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen metodeista. Positiivinen pedagogiikka ... -
Svenska klubben : tidigarelagd svenskundervisning genom funktionella undervisningsmetoder
Mönkkönen, Anni (2019)Tämän tutkimuksen tarkoitus on esitellä kaksikielisen opetuksen eri malleja suomalaisessa peruskoulussa sekä käsitellä tarkemmin toiminnallisia opetusmenetelmiä varhennetussa ruotsinopetuksessa. Tutkimuskysymykset olivat, ... -
”Man lär sig när man undervisar” : språkfärdighet i lärararbete på svenska som andraspråk i svenska skolor i Finland
Koivisto, Marjatta (2024)Tämän maisterintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia toisella kielellään ruotsinkielisissä kouluissa työskentelevillä opettajilla on ruotsin kielen taidostaan. Tarkoituksena oli myös ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.