"Naturally wired to learn" : beliefs about SLA in an online community
Tämän tapaustutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa tofugu.com – kieli- ja kulttuuriyhteisön uskomuksia kielenoppimisesta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä oppimisuskomuksia yhteisön keskusteluissa esiintyy, miten ne rakentuvat julkaisijan artikkeleissa sekä yleisön ja julkaisijan välisissä diskursseissa. Tutkin tätä analysoimalla syys- marraskuussa 2011 julkaistua kielenoppimiseen liittyvää artikkelisarjaa kommentteineen. Vastaavaa internetyhteisön oppimisuskomuksia kartoittavaa tutkimusta ei ole aikaisemmin tehty.
Tutkielmani teoriatausta ja viitekehys pohjautuu Vygotskin sosiaalisen konstruktivismin oppimiskäsitykseen, jonka mukaan muokkaamme tietoamme sosiaalisissa konteksteissa. Tietomme ja uskomuksemme ovat siis sosiaalisesti neuvoteltuja. Tutkimus toteutettiin diskurssianalyysin metodeja käyttäen. Tekstipohjaisen verkkodiskurssin erityispiirteenä on multimodaalisuus, joten tutkimusaineistoon kuului myös visuaalinen viestintä.
Yhteisön jäsenet jakoivat omia oppimiskertomuksiaan ja vertailivat omia kokemuksiaan artikkelien aiheisiin. Oppimiskokemusten jakaminen mahdollisti uusien oppimisuskomusten kehittymisen. Kyseisen oppimisyhteisön oppimiskäsityksissä korostui selkeästi ratkaisukeskeinen lähestyminen oppimiseen. Ongelmanratkaisu ja virheistä oppiminen nähtiin luonnollisena osana ihmisen ajattelua. Hämmentyminen ja epäonnistuminen koettiin osaksi oppimispolkua tai matkaa. Kielenoppimiseen liitettiin vahvoja liikkumista ilmaisevia metaforia. Oppimista kuvattiin etenemisenä paikasta toiseen.
...
Muu nimeke
Beliefs about SLA in an online communityAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Exploring language learning beliefs of foreign language teacher students
Holopainen, Emmi (2019)Tämä tutkimus keskittyi selvittämään, millaisia uskomuksia eräässä suomalaisessa yliopistossa opiskelevilla vieraiden kielten pääaineopettajaopiskelijoilla on kielten oppimisesta. Sen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta ... -
Finnish 2nd graders' beliefs about the English language and learning English
Smedberg, Johanna (2023)Suomen hallitus linjasi vuonna 2018, että ensimmäisen vieraan kielen tai toisen kotimaisen kielen opiskelu aloitetaan kaikissa Suomen peruskouluissa jo ensimmäisellä luokalla vuoden 2020 alusta lähtien. Ennen vuotta 2020 ... -
Using language for multiple purposes : Swedish language teachers’ beliefs of teacher competences
Pessi, Pauliina (2019)Opettajan uskomukset ja käsitykset opettajan osaamisalueista ovat keskeisiä, sillä ne vaikuttavat ja muokkaavat opettajien käytännön työtä. Tämä tutkimus on Lounais-Suomessa toteutettu tapaustutkimus, ja siinä tutkitaan ... -
Learner beliefs of Japanese exchange students at a Finnish university
Kelly, Riitta; Imamura, Yuri (University of Jyväskylä, 2024)Studying abroad in non-English-speaking countries has been increasing in Japanese higher education in recent years. While studying abroad, Japanese learners of English encounter English users from diverse cultural backgrounds, ... -
ICAnDoiT: the impact of computerised adaptive corrective feedback on L2 English learners
Leontjev, Dmitri (University of Jyväskylä, 2016)The present dissertation examines the impact of (computerised) adaptive corrective feedback, that is, feedback dynamically adapting to learners’ abilities, in English as a second/foreign language (L2) and explores the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.