dc.contributor.author | Maliniemi, Ida-Sofia | |
dc.date.accessioned | 2013-11-21T14:06:30Z | |
dc.date.available | 2013-11-21T14:06:30Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1287755 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42498 | |
dc.description.abstract | Tämän tapaustutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa tofugu.com – kieli- ja kulttuuriyhteisön uskomuksia kielenoppimisesta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä oppimisuskomuksia yhteisön keskusteluissa esiintyy, miten ne rakentuvat julkaisijan artikkeleissa sekä yleisön ja julkaisijan välisissä diskursseissa. Tutkin tätä analysoimalla syys- marraskuussa 2011 julkaistua kielenoppimiseen liittyvää artikkelisarjaa kommentteineen. Vastaavaa internetyhteisön oppimisuskomuksia kartoittavaa tutkimusta ei ole aikaisemmin tehty.
Tutkielmani teoriatausta ja viitekehys pohjautuu Vygotskin sosiaalisen konstruktivismin oppimiskäsitykseen, jonka mukaan muokkaamme tietoamme sosiaalisissa konteksteissa. Tietomme ja uskomuksemme ovat siis sosiaalisesti neuvoteltuja. Tutkimus toteutettiin diskurssianalyysin metodeja käyttäen. Tekstipohjaisen verkkodiskurssin erityispiirteenä on multimodaalisuus, joten tutkimusaineistoon kuului myös visuaalinen viestintä.
Yhteisön jäsenet jakoivat omia oppimiskertomuksiaan ja vertailivat omia kokemuksiaan artikkelien aiheisiin. Oppimiskokemusten jakaminen mahdollisti uusien oppimisuskomusten kehittymisen. Kyseisen oppimisyhteisön oppimiskäsityksissä korostui selkeästi ratkaisukeskeinen lähestyminen oppimiseen. Ongelmanratkaisu ja virheistä oppiminen nähtiin luonnollisena osana ihmisen ajattelua. Hämmentyminen ja epäonnistuminen koettiin osaksi oppimispolkua tai matkaa. Kielenoppimiseen liitettiin vahvoja liikkumista ilmaisevia metaforia. Oppimista kuvattiin etenemisenä paikasta toiseen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | beliefs about language learning | |
dc.subject.other | online community | |
dc.subject.other | sociocultural theory | |
dc.title | "Naturally wired to learn" : beliefs about SLA in an online community | |
dc.title.alternative | Beliefs about SLA in an online community | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201311212626 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2013-11-21T14:06:31Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | verkkoyhteisöt | |
dc.subject.yso | uskomukset | |
dc.subject.yso | kielet | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |