"Naturally wired to learn" : beliefs about SLA in an online community
Tämän tapaustutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa tofugu.com – kieli- ja kulttuuriyhteisön uskomuksia kielenoppimisesta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä oppimisuskomuksia yhteisön keskusteluissa esiintyy, miten ne rakentuvat julkaisijan artikkeleissa sekä yleisön ja julkaisijan välisissä diskursseissa. Tutkin tätä analysoimalla syys- marraskuussa 2011 julkaistua kielenoppimiseen liittyvää artikkelisarjaa kommentteineen. Vastaavaa internetyhteisön oppimisuskomuksia kartoittavaa tutkimusta ei ole aikaisemmin tehty.
Tutkielmani teoriatausta ja viitekehys pohjautuu Vygotskin sosiaalisen konstruktivismin oppimiskäsitykseen, jonka mukaan muokkaamme tietoamme sosiaalisissa konteksteissa. Tietomme ja uskomuksemme ovat siis sosiaalisesti neuvoteltuja. Tutkimus toteutettiin diskurssianalyysin metodeja käyttäen. Tekstipohjaisen verkkodiskurssin erityispiirteenä on multimodaalisuus, joten tutkimusaineistoon kuului myös visuaalinen viestintä.
Yhteisön jäsenet jakoivat omia oppimiskertomuksiaan ja vertailivat omia kokemuksiaan artikkelien aiheisiin. Oppimiskokemusten jakaminen mahdollisti uusien oppimisuskomusten kehittymisen. Kyseisen oppimisyhteisön oppimiskäsityksissä korostui selkeästi ratkaisukeskeinen lähestyminen oppimiseen. Ongelmanratkaisu ja virheistä oppiminen nähtiin luonnollisena osana ihmisen ajattelua. Hämmentyminen ja epäonnistuminen koettiin osaksi oppimispolkua tai matkaa. Kielenoppimiseen liitettiin vahvoja liikkumista ilmaisevia metaforia. Oppimista kuvattiin etenemisenä paikasta toiseen.
...


Alternative title
Beliefs about SLA in an online communityKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24521]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Exploring language learning beliefs of foreign language teacher students
Holopainen, Emmi (2019)Tämä tutkimus keskittyi selvittämään, millaisia uskomuksia eräässä suomalaisessa yliopistossa opiskelevilla vieraiden kielten pääaineopettajaopiskelijoilla on kielten oppimisesta. Sen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta ... -
Using language for multiple purposes : Swedish language teachers’ beliefs of teacher competences
Pessi, Pauliina (2019)Opettajan uskomukset ja käsitykset opettajan osaamisalueista ovat keskeisiä, sillä ne vaikuttavat ja muokkaavat opettajien käytännön työtä. Tämä tutkimus on Lounais-Suomessa toteutettu tapaustutkimus, ja siinä tutkitaan ... -
ICAnDoiT: the impact of computerised adaptive corrective feedback on L2 English learners
Leontjev, Dmitri (University of Jyväskylä, 2016)The present dissertation examines the impact of (computerised) adaptive corrective feedback, that is, feedback dynamically adapting to learners’ abilities, in English as a second/foreign language (L2) and explores the ... -
Book review: Kalaja, P., F. Barcelos, A. M., Aro, M., & Ruohotie-Lyhty, M. (2016). Beliefs, Agency and Identity in Foreign Language Learning and Teaching.
Pappa, Sotiria (University of Jyväskylä Centre for Applied Language Studies, 2016)This publication is comprised of seven empirical studies on beliefs, agency and identity as a response to the need for contextual, longitudinal and interconnected studies in foreign language learning and teaching. The ... -
Languagised Repertoires : How Fictional Languages Have Real Effects
Ruuska, Katharina (Routledge, 2019)It is now widely acknowledged in a range of linguistic disciplines that ‘languages’ are sociohistorical constructs rather than ontologically real entities. While this insight has contributed in important ways to challenging ...