University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Naturally wired to learn" : beliefs about SLA in an online community

Thumbnail
View/Open
949.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Maliniemi, Ida-Sofia
Date
2013
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Tämän tapaustutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa tofugu.com – kieli- ja kulttuuriyhteisön uskomuksia kielenoppimisesta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä oppimisuskomuksia yhteisön keskusteluissa esiintyy, miten ne rakentuvat julkaisijan artikkeleissa sekä yleisön ja julkaisijan välisissä diskursseissa. Tutkin tätä analysoimalla syys- marraskuussa 2011 julkaistua kielenoppimiseen liittyvää artikkelisarjaa kommentteineen. Vastaavaa internetyhteisön oppimisuskomuksia kartoittavaa tutkimusta ei ole aikaisemmin tehty. Tutkielmani teoriatausta ja viitekehys pohjautuu Vygotskin sosiaalisen konstruktivismin oppimiskäsitykseen, jonka mukaan muokkaamme tietoamme sosiaalisissa konteksteissa. Tietomme ja uskomuksemme ovat siis sosiaalisesti neuvoteltuja. Tutkimus toteutettiin diskurssianalyysin metodeja käyttäen. Tekstipohjaisen verkkodiskurssin erityispiirteenä on multimodaalisuus, joten tutkimusaineistoon kuului myös visuaalinen viestintä. Yhteisön jäsenet jakoivat omia oppimiskertomuksiaan ja vertailivat omia kokemuksiaan artikkelien aiheisiin. Oppimiskokemusten jakaminen mahdollisti uusien oppimisuskomusten kehittymisen. Kyseisen oppimisyhteisön oppimiskäsityksissä korostui selkeästi ratkaisukeskeinen lähestyminen oppimiseen. Ongelmanratkaisu ja virheistä oppiminen nähtiin luonnollisena osana ihmisen ajattelua. Hämmentyminen ja epäonnistuminen koettiin osaksi oppimispolkua tai matkaa. Kielenoppimiseen liitettiin vahvoja liikkumista ilmaisevia metaforia. Oppimista kuvattiin etenemisenä paikasta toiseen. ...
Alternative title
Beliefs about SLA in an online community
Keywords
beliefs about language learning online community sociocultural theory verkkoyhteisöt uskomukset kielet oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201311212626

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24521]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Exploring language learning beliefs of foreign language teacher students 

    Holopainen, Emmi (2019)
    Tämä tutkimus keskittyi selvittämään, millaisia uskomuksia eräässä suomalaisessa yliopistossa opiskelevilla vieraiden kielten pääaineopettajaopiskelijoilla on kielten oppimisesta. Sen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta ...
  • Using language for multiple purposes : Swedish language teachers’ beliefs of teacher competences 

    Pessi, Pauliina (2019)
    Opettajan uskomukset ja käsitykset opettajan osaamisalueista ovat keskeisiä, sillä ne vaikuttavat ja muokkaavat opettajien käytännön työtä. Tämä tutkimus on Lounais-Suomessa toteutettu tapaustutkimus, ja siinä tutkitaan ...
  • ICAnDoiT: the impact of computerised adaptive corrective feedback on L2 English learners 

    Leontjev, Dmitri (University of Jyväskylä, 2016)
    The present dissertation examines the impact of (computerised) adaptive corrective feedback, that is, feedback dynamically adapting to learners’ abilities, in English as a second/foreign language (L2) and explores the ...
  • Book review: Kalaja, P., F. Barcelos, A. M., Aro, M., & Ruohotie-Lyhty, M. (2016). Beliefs, Agency and Identity in Foreign Language Learning and Teaching. 

    Pappa, Sotiria (University of Jyväskylä Centre for Applied Language Studies, 2016)
    This publication is comprised of seven empirical studies on beliefs, agency and identity as a response to the need for contextual, longitudinal and interconnected studies in foreign language learning and teaching. The ...
  • Languagised Repertoires : How Fictional Languages Have Real Effects 

    Ruuska, Katharina (Routledge, 2019)
    It is now widely acknowledged in a range of linguistic disciplines that ‘languages’ are sociohistorical constructs rather than ontologically real entities. While this insight has contributed in important ways to challenging ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre