Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSorsa, Matilda
dc.contributor.authorTikkanen, Saija
dc.date.accessioned2013-11-20T09:07:14Z
dc.date.available2013-11-20T09:07:14Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1287888
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42485
dc.description.abstractSorsa, Matilda ja Tikkanen, Saija ”Luonteva osa tätä työtä” – kuinka opinto-ohjaajat kohtaavat opiskelijoiden henkilökohtaiset kriisit. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2013, 82 s. Tutkimuksessamme tarkastelemme opinto-ohjaajien kokemuksia opiskelijoiden henkilökohtaisten kriisien kohtaamisessa. Tutkimuksemme taustalla vaikutti sosiodynaaminen ja holistinen ohjauskäsitys, eli se, huomioivatko opinto-ohjaajat työssään ohjattavansa koko elämänkentän. Tutkimuskysymyksemme olivat, miten opinto-ohjaajat kokevat työssään kohtaamiensa ohjattavien henkilökohtaiset kriisit, millaisia valmiuksia opinto-ohjaajat kokevat kriisien kohtaamisen vaativan ja minkälaiseen yhteistyöhön ja tukeen opinto-ohjaajat turvautuvat kohdatessaan ohjattaviensa kriisitilanteita. Tutkimukseemme osallistui yhdeksän eri opinto-ohjaajaa. Aineisto muodostui kahdeksan opinto-ohjaajan kirjoitelmista sekä kolmesta haastattelusta. Kaksi haastatteluista olivat kirjoitelmia syventäviä haastatteluja ja yksi haastateltavista ei ollut osallistunut tutkimukseemme kirjoitelmalla. Tutkimuksemme taustalla vaikutti fenomenologia ja analyysitavaksi valitsimme teoriaohjaavan sisällönanalyysin. Tutkimuksessamme halusimme tuoda opinto-ohjaajien oman äänen kuuluviin. Tutkimuksemme opinto-ohjaajat edustivat sekä peruskoulun, toisen asteen lukion ja ammatillisen koulutuksen että korkea-asteen ohjauksen asiantuntijoita. Tutkimuksemme luettavuuden vuoksi käytämme tutkimuksessamme käsitteitä opinto-ohjaaja ja opinto-ohjaus riippumatta siitä, millä koulutusasteella tutkimukseemme osallistujat toimivat. Opinto-ohjaajien toiminta kriisitilanteessa perustui inhimilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja empatiaan. Myös moniammatillinen yhteistyö esimerkiksi opiskelijahuoltotyöryhmän kanssa kuului vahvasti opinto-ohjaajien toimintaan kriisin kohdatessaan. Opinto-ohjaajilla ei yhtä lukuun ottamatta ollut selkeitä toimintastrategioita kriisien kohtaamiseen. Tutkimuksessamme selvisi, että jokainen opinto-ohjaaja oli kohdannut säännöllisesti opiskelijoiden henkilökohtaisia kriisejä, ja opinto-ohjaajat kokevatkin opiskelijoiden henkilökohtaisten kriisien olevan luonnollinen osa heidän työtään. Silti opinto-ohjaajat eivät pitäneet itseään varsinaisina kriisityön ammattilaisina, vaan he kokivat roolinsa kuuntelijaksi ja aikuisena ihmisenä tukijaksi. Opinto-ohjaajat kokivat tärkeäksi roolikseen olla matalan kynnyksen auttajataho, joka tarvittaessa ohjaa eteenpäin kriisien asiantuntijalle. Opinto-ohjaajat pitivät tehtäväänsä tärkeänä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherOpinto-ohjaus
dc.subject.otherKriisit
dc.subject.otherYhteistyö
dc.subject.otherMoniammatillisuus
dc.subject.otherSosiodynaaminen ohjaus
dc.subject.otherHolistinen ohjaus
dc.title"Luonteva osa tätä työtä" : kuinka opinto-ohjaajat kohtaavat opiskelijoiden henkilökohtaiset kriisit
dc.title.alternativeKuinka opinto-ohjaajat kohtaavat opiskelijoiden henkilökohtaiset kriisit
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201311202616
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2013-11-20T09:07:15Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopinto-ohjaus
dc.subject.ysokriisit
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysomoniammatillisuus
dc.subject.ysokokonaisvaltaisuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot