Iskelmäartistit musiikkiteollisuuden osana
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia ammatillisia ilmiöitä uudeksi iskelmätähdeksi pyrkivä artistikokelas joutuu kohtaamaan nykyajan musiikkiteollisuudessa. Tutkimuskirjallisuuteen perehtyminen osoitti,
että aiheen tutkimiselle oli tarvetta, koska aihetta ei ole aikaisemmin tutkittu tieteellisestä näkökulmasta. Lisäksi tutkijan monivuotinen ammattimuusikon kokemus alalta ja tietämys sen toimintatavoista epäkohtineen lisäsi tieteellisen tutkimuksen tekemisen tarpeellisuutta.
Musiikkiteollisuuden rakenteesta muodostettiin teoreettinen runko alaa koskevien teorioiden perusteella. Musiikkiteollisuuden yleisen rakenteen lisäksi tutkimukseen liitettiin tärkeimmät artistin ammatinharjoittamiseen vaikuttavat tekijät, joista muodostuu artistin työkuva. Teoriaa elävöittämään valittiin mediassa olleita esimerkkejä suomalaisten iskelmä- ja popartistien työelämästä vuosilta 2012-2013. Esimerkit valittiin niin, että ne kohtasivat teoriassa esitettyjä asioita ja täydensivät käytännöllisyydellään teoriaa. Empiiriset esimerkit olivat mediassa
julkaistuja valmiita haastatteluja.
Tutkimus osoitti sen, että musiikkiteollisuus on jatkuvassa muutoksessa oleva teollisuudenala. Nykypäivänä on hyväksyttävä kaupallisuuden vaatimus iskelmämusiikin yhtenä osana. Laadukkaiden ja persoonallisten iskelmäkappaleiden tekeminen nykyaikana luo kilpailuetua muihin artisteihin nähden. Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että kaupallisuus ja sen aiheuttamat erilaiset seuraukset vaikuttavat koko musiikkiteollisuuden toimintaan. Artistien kannattaa tuntea alan rakenne ja käytännöt, jos he haluavat tehdä ammattimaista ja pitkää uraa musiikkiteollisuudessa.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4192]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kansainvälistyminen osana suomalaisen kaupallisen musiikin tuottajuutta
Kuisma, Joonatan (2007) -
Tuotteet yleisölehden sivuilla : journalismin ja kaupallisuuden rajamailla
Roivainen, Roosa (2019)Tässä tutkimuksessa tutkittiin yleisölehtien kaupallisesti sävyttyneitä journalistisia sisältöjä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka suuri osuus lehtien toimituksellisista sisällöistä nostaa esille tuotteita ja ... -
From print to online : how lifestyle magazine editors-in-chief perceive advertising influence
Suhanko, Elina (2015)Tämän pro gradun tarkoituksena on tutkia päätoimittajien näkökulmasta mainonnan vaikutusta lifestyle-lehtiin. Lifestyle-lehdet tekevät palvelujournalismia, joka näkee lukijat kuluttajina. Tutkimuksen tarkoituksena on myös ... -
Organizational social entrepreneurship : scale development and validation
Kannampuzha, Merie Joseph; Hockerts, Kai (Emerald Publishing, 2019)Purpose: Social entrepreneurship has become a growing field of research interest. Yet, past research has been held back by the lack of a rigorous measurement instrument. Rather than defining social entrepreneurship as ... -
Tracing the traceur : discourses of authenticity and commodification of professional parkouristes
Suoniemi, Peitsa (2018)Tässä tutkimuksessa perehdytään diskurssianalyysin keinoin jyväskyläläisten ammattilaisparkouraajien näkemyksiin siitä, mikä määrittelee autenttisuutta parkour-kulttuurissa. Erityistä huomiota kiinnitetään parkouraajien ...