Iskelmäartistit musiikkiteollisuuden osana
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia ammatillisia ilmiöitä uudeksi iskelmätähdeksi pyrkivä artistikokelas joutuu kohtaamaan nykyajan musiikkiteollisuudessa. Tutkimuskirjallisuuteen perehtyminen osoitti,
että aiheen tutkimiselle oli tarvetta, koska aihetta ei ole aikaisemmin tutkittu tieteellisestä näkökulmasta. Lisäksi tutkijan monivuotinen ammattimuusikon kokemus alalta ja tietämys sen toimintatavoista epäkohtineen lisäsi tieteellisen tutkimuksen tekemisen tarpeellisuutta.
Musiikkiteollisuuden rakenteesta muodostettiin teoreettinen runko alaa koskevien teorioiden perusteella. Musiikkiteollisuuden yleisen rakenteen lisäksi tutkimukseen liitettiin tärkeimmät artistin ammatinharjoittamiseen vaikuttavat tekijät, joista muodostuu artistin työkuva. Teoriaa elävöittämään valittiin mediassa olleita esimerkkejä suomalaisten iskelmä- ja popartistien työelämästä vuosilta 2012-2013. Esimerkit valittiin niin, että ne kohtasivat teoriassa esitettyjä asioita ja täydensivät käytännöllisyydellään teoriaa. Empiiriset esimerkit olivat mediassa
julkaistuja valmiita haastatteluja.
Tutkimus osoitti sen, että musiikkiteollisuus on jatkuvassa muutoksessa oleva teollisuudenala. Nykypäivänä on hyväksyttävä kaupallisuuden vaatimus iskelmämusiikin yhtenä osana. Laadukkaiden ja persoonallisten iskelmäkappaleiden tekeminen nykyaikana luo kilpailuetua muihin artisteihin nähden. Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että kaupallisuus ja sen aiheuttamat erilaiset seuraukset vaikuttavat koko musiikkiteollisuuden toimintaan. Artistien kannattaa tuntea alan rakenne ja käytännöt, jos he haluavat tehdä ammattimaista ja pitkää uraa musiikkiteollisuudessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kansainvälistyminen osana suomalaisen kaupallisen musiikin tuottajuutta
Kuisma, Joonatan (2007) -
''Laari mun cd:lle on kusi- tai ale-'' : ironian käyttö rap-artisti Pyhimyksen albumissa MIKKO.
Huusko, Antti (2021)Rap-musiikki ja hiphop-kulttuuri ovat tällä hetkellä Suomessa erittäin suosittua. Rap-musiikin lyriikat ovat monipuolisia ja oivaltavia. Niissä hyödynnetään myös monia klassisia kirjallisuuden käsitteitä, kuten ironiaa. ... -
Oon kelaamisen tähti, niinku Leo-Pekka mut järki varaslähti : intertekstuaalisuus rap-artisti Pyhimyksen lyriikoissa
Harjuveteläinen, Jenna (2021)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisen rap-artisti Pyhimyksen lyriikoissa esiintyviä intertekstuaalisia viittauksia. Pyhimys on artisti, joka oman soolouransa lisäksi kuuluu Teflon Brothers nimiseen kokoonpanoon, ... -
”Älyköt kohtelee mua ku omaansa vaik selitän vaan paskaa jonka keksin matkal” : diskursiivinen subjekti rap-artisti Dj Kridlokkin lyriikoissa
Rinta-Pollari, Alma (2020)Rap-musiikki on nykypäivänä suositumpaa ja kuunnellumpaa kuin koskaan, ja siksi sen lyriikat ovat relevantti, ajassaan kiinni oleva tutkimuskohde. Subjekti eli tekstin puhuja on jo räpin alkuajoista asti ollut rap-lyriikan ... -
”Mä kaipaan takas sun luo, sinne missä mun hyvä on” : taiteenlajiin kohdistuva rakkaus rap-artisti Cheekin musiikkivideoissa
Pakarinen, Anna (Lähikuva-yhdistys, 2023)Tutkin artikkelissani taiteenlajiin kohdistuvan rakkauden teemaa suomalaisen populaarikulttuurin suurimpiin ilmiöihin kuuluvan rap-artisti Cheekin musiikkivideoissa. Tutkimusmetodinani on taiteenfilosofian taustoittama ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.